We bekijken de 5 populairste modellen van het afgelopen autojaar en 5 nieuwkomers.
We bekijken de 5 populairste modellen van het afgelopen autojaar en 5 nieuwkomers.
Als we er de cijfers van het volledige jaar 2022 erbij nemen, zien we dat er in de top van de ranglijsten een aantal stadswagens terug te vinden zijn. Dit zijn de 5 populairste:
Geen enkele auto wist in 2022 zoveel Belgen te overtuigen als de kleinste in het huidige Citroën-gamma (op de Ami na), de C3. Het is niet het nieuwste model op de markt, maar met zijn frisse en kleurrijke looks en aantrekkelijke basisprijs weet hij te overtuigen. Hij biedt dan ook het typische Citroën-comfort in een compacte verpakking met een degelijke veiligheidsuitrusting en een relatief laag verbruik zonder ingewikkelde technische toepassingen.
Wie houdt van autorijden zonder franjes is bij Dacia aan het juiste adres. Het Roemeense budgetmerk van de Renault-groep neemt bewezen technologie van het Franse merk en verpakt dat in een no-nonsense koetswerk met het nodige comfort. De Sandero is het meest betaalbare resultaat van die strategie, en weet heel wat chauffeurs te overtuigen met zijn basisprijs van net boven de € 11.000. Dat maakt van deze Dacia ook de goedkoopste auto op de markt. Er is ook een avontuurlijk(er) ogende ‘Stepway’-uitvoering.
De Yaris is het toonbeeld van alles waar Toyota op dit moment goed in is: betrouwbaarhed, een leuk design dat origineel oogt, comfort en zuinige aandrijflijnen, inclusief de ‘zelfopladende hybride’ die het Japanse merk populair maakte met zijn Prius. Het is niet de goedkoopste of ruimste auto in zijn klasse, maar het Belgische publiek weet de ‘Auto van het Jaar 2021’ te appreciëren. Ook Mazda heeft het model vandaag trouwens in zijn gamma, en dat onder de naam ‘Mazda 2 Hybrid’.
Hij is dan misschien niet meer zo compact als het originele model uit de jaren ‘50, de Mini is nog altijd even karaktervol. Het is zonder twijfel de meest ‘premium’ onder de stadswagens, zowel wat zijn prijs als zijn afwerking betreft, en hij biedt de keuze uit een drie- of vijfdeurs model, en zelfs een cabrio. Het motorenpalet is divers, gaande van een 136 pk sterke 1.5 benzine, over de straffe Cooper S (163
/178 pk) en JCW (231 pk) versies tot een 100% elektrische uitvoering. Binnenkort komt er een nieuwe generatie.
Peugeot heeft een lange traditie in stadsauto’s, met de legendarische 205 als één van dé uithangborden van het verleden. De 208 van de nieuwste generatie concentreert alle kennis van Peugeot in een compact en verleidelijk koetswerk. Zijn onderstel staat garant voor leuk rijden, iets wat het merk nog wil benadrukken met zijn ‘iCockpit’ interieur dat opgebouwd is rond een klein en direct sturend stuurwiel. Op motorisch vlak is de 208 één van de weinige stadswagens die nog een dieselmotor biedt, maar er is ook een populaire 1.2 benzine en zelfs een 100% elektrische uitvoering.
Er worden de laatste tijd misschien minder compacte auto’s gelanceerd dan vroeger, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niets nieuws onder de zon is. Dit zijn 5 nieuwe modellen die hun opwachting maken in het segment van de stadswagens.
De puristen zien het misschien met lede ogen aan, maar in 2023 pakt het Italiaanse Abarth uit met zijn eerste 100% elektrische model. Net als de andere modellen van het merk is dit niets meer of minder dan een sportief uitgedoste versie van de Fiat 500, de elektrische 500e in dit geval. Op het programma: 155 pk, een batterij met een capaciteit van 42 kWh, een ‘sound generator’ die de liefhebbers van brullende motoren tevreden moet houden, keuze uit een driedeurs en een ‘cabrio’ en een stevig prijskaartje...
De kleinste in het Hyundai-gamma is net vernieuwd. Zijn design krijgt een update, maar vooral op het vlak van technologie gaat deze stadsrakker erop vooruit, onder andere met een digitale instrumentencluster, meer veiligheidstechnologieën, geconnecteerde navigatie en Over The Air (OTA) updates. Kortom: veel technologie voor een auto in dit segment. Voor liefhebbers van sportiviteit is er de i10 N-Line met een 100 pk sterke 1.0 liter turbomotor en bijhorende looks.
Op zoek naar een compacte stadswagen met SUV-looks en een elektrische aandrijflijn? Dan is de Jeep Avenger misschien wel iets voor jou. Dit is het eerste 100% elektrische model van het merk, en meteen ook het meest compacte ooit. Met deze Avenger plukt Jeep volop de vruchten van de Stellantis-groep waar het deel van uitmaakt, met een technische basis die het deelt met onder andere de Peugeot e-208 en de elektrische Opel Corsa.
Over de Opel Corsa gesproken: ook die is vernieuwd voor 2023. Daarbij valt vooral de nieuwe voorkant op die voortaan voorzien is van de Opel ‘Vizor’, een combinatie van een opvallend zwart radiatorrooster en een in het oog springende lichtsignatuur met led-dagrijverlichting die de Corsa een modernere aanblik geven. Ook binnenin krijgt de Corsa een opfrisbeurt. Naast de benzinemotoren heb je voortaan ook de keuze uit twee 100% elektrische versies, één met 136 pk en één met 156 pk, met respectievelijk 357 en 402 km rijbereik (WLTP)
Hij kwam vorig jaar al op de markt, maar toch is de Aygo X als één van de weinige resterende modellen in het A-segment (naast de Renault Twingo, de Hyundai i10 en de Kia Picanto) toch het vermelden waard. De kleinste in het Toyota-gamma heeft voortaan een X achter zijn naam en ontpopt zich tot een compacte stadswagen die inspiratie put uit de SUV-wereld. Met zijn opvallende plastic koetswerkbeschermers is het de stoerst ogende auto in zijn klasse, en misschien ook wel het ideale model om de ‘urban jungle’ mee te trotseren.