De eerste generatie Nissan Leaf was revolutionair op zijn eigen manier, als een van de eerste massageproduceerde elektrische wagens, maar het is de tweede generatie die veel interessanter is om te kopen. Die werd in 2018 geïntroduceerd en kreeg een groter batterijpakket van 40 kWh, waardoor je een rijbereik kon halen van meer dan 250 km. Later kwam er zelfs nog een Leaf e+ met 62 kWh aan opslagcapaciteit, goed voor een rijbereik van ongeveer 400 km. Maar naast zijn elektrische aandrijving is deze generatie Nissan Leaf ook gewoon een moderne, knap getekende en praktische hatchback, met een ruim interieur en een zeer bruikbare koffer. Bovendien is het een van de weinige elektrische wagens op de markt met V2H-bidirectioneel laden, waardoor je hem ook kan gebruiken als thuisbatterij als je thuislader daarvoor is uitgerust.
De prijzen voor deze tweede generatie Nissan Leaf beginnen bij 18.000 euro voor de versie met het batterijpakket van 40 kWh. De meeste exemplaren zijn goed uitgerust en hebben een relatief lage kilometerstand, al is dat sowieso minder belangrijk bij een elektrische wagen dan bij een auto met verbrandingsmotor. De Leaf e+ met zijn grotere batterij van 62 kWh is recenter en gewilder, je betaalt er dan ook minstens 29.000 euro voor.
Nog een pionier in de EV-wereld is de Renault Zoé, die al sinds 2012 op de markt is en nog steeds rondrijdt op dezelfde basis, al heeft het model al verschillende facelifts gekregen tijdens zijn carrière. De Zoé is een compacte stadswagen van ongeveer hetzelfde formaat als de Clio en was enorm populair bij autodeeldiensten door zijn relatief betaalbare instapprijs dankzij de huurformule voor het batterijpakket. De meest interessante Zoé om tweedehands aan te schaffen, is een model van na de facelift van 2019. Dan kreeg de compacte EV een batterijpakket van 52 kWh, waarmee een rijbereik van 395 km mogelijk is volgens de WLTP-norm. In de praktijk hou je eerder zo’n 300 km over, wat nog steeds niet slecht is voor een elektrische stadswagen.
Tweedehands exemplaren van de Renault Zoé facelift (vanaf 2019) zijn te vinden vanaf 16.000 euro. Ze hebben doorgaans lage kilometerstanden, maar de standaarduitrusting van het model was niet erg uitgebreid. De goedkoopste modellen brengen ook een maandelijkse huurprijs voor het batterijpakket met zich mee (B-rent), let daar dus goed op om niet voor onaangename verrassingen te staan.
De BMW i3 was zijn tijd ver vooruit toen hij in 2014 op de markt werd gebracht. Het was een elektrische stadswagen met een volledig eigen chassis dat deels uit koolstofvezel werd opgetrokken. Samen met de hybride sportwagen i8 was de i3 het openingssalvo van BMW op de markt van elektrische mobiliteit. En die eerste poging mocht opvallen, vandaag het opvallende design van de i3, met zijn ongelijke schouderlijn, zijn kleine suicide doors en zijn glazen achterkant. BMW rustte de i3 uit met verschillende aandrijflijnen, allemaal gebaseerd op een elektromotor op de achteras met 170 of 184 pk, maar met verschillende batterijpakketten en zelfs een range extender (REX). Dat was een compacte tweecilinder met een benzinetankje van net geen 10 liter om het rijbereik van de i3 te verlengen in noodgevallen.
De meest interessante tweedehandsmodellen van de BMW i3 zijn de 94 Ah REX, met een elektrisch rijbereik van ongeveer 200 km plus nog eens een 100-tal kilometer van de benzinetank, of de 120 Ah die later op de markt kwam en de i3 een volledig elektrisch rijbereik van ongeveer 300 km gaf. Je vindt ze vanaf zo’n 20.000 euro, maar er zijn opnieuw grote verschillen tussen de uitrustingsniveaus. Let dus op dat de opties die je wilt ook op de auto zitten. Gelukkig is het aanbod vrij ruim, aangezien de BMW i3 nog tot 2022 werd gebouwd.
De Hyundai Kona Electric was een bescheiden gamechanger in zijn eigen recht toen hij in 2018 werd gelanceerd, want het was een van de eerste betaalbare elektrische wagens met een reëel rijbereik van 400 km – toch als je de grotere batterij van 64 kWh had besteld. Bovendien was het een elektrische wagen zonder een al te opvallend design: op de afgesloten grille na, zijn de verschillen met de reguliere Kona erg beperkt. De versie met de grotere batterij had ook een krachtigere elektromotor van 204 pk, die voor meer dan behoorlijke prestaties zorgt: 0-100 km/u in 7,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 167 km/u.
Op de tweedehandsmarkt vind je exemplaren van de Hyundai Kona Electric 64 kWh vanaf ongeveer 25.000 euro. Voor dit model is er een recall geweest voor het batterijpakket, let er dus ook op dat die is uitgevoerd – vaak wordt het wel vermeld in de advertentie van de wagen. Het goede nieuws is dat je opnieuw 8 jaar wettelijke garantie krijgt op het nieuwe accupakket. In 2021 kwam er een facelift van de Hyundai Kona, maar op technisch vlak veranderde er niets voor de Kona Electric.
Last but not least: de Peugeot e-208. Opnieuw een erg populair model bij autodeeldiensten, maar in tegenstelling tot de Renault Zoé hoef je hier niet te vrezen voor een maandelijkse huurkost voor de batterij. Wat je wel krijgt, is een compacte stadswagen met een vrolijk en sportief design, dat amper verschilt van de versie met verbrandingsmotoren. Op technisch vlak heeft de e-208 een 136 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft, terwijl de batterij van 50 kWh een rijbereik belooft van ongeveer 350 km. De Opel Corsa-e heeft exact dezelfde technische basis en zou dus ook een alternatief kunnen zijn als je in deze klasse op zoek bent naar een elektrische wagen, maar we kozen de Peugeot e-208 voor zijn extra personalisatiemogelijkheden.
Je vindt al tweedehandsmodellen van de Peugeot e-208 vanaf 22.000 euro, bijna altijd met een vrij lage kilometerstand. Interessant zijn de complete uitrustingsniveaus Allure (Pack) en GT, die meer opties hebben en vaak ook in een leuk kleurtje zijn gespoten. Het aanbod is ook vrij ruim voor een elektrisch model dat nog maar sinds 2019 op de markt is.