Wanneer je een nieuwe of tweedehandsauto voor het eerst inschrijft op jouw naam (of op een vennootschap), dan betaal je in Vlaanderen, net zoals in de andere gewesten een ‘Belasting op inverkeerstelling’ (een eenmalig te betalen bedrag tussen de 54,75 en 13.694,25 euro, geldig tot 1/7/2025). Daarna betaal je jaarlijks een verkeersbelasting. De bedragen voor beide belastingen worden berekend met een ingewikkelde formule die rekening houdt met: de leeftijd van de auto in kwestie in functie van de eerste inschrijvingsdatum, de brandstofsoort, de CO2-uitstoot, de uitstootnorm en de fiscale pk’s van het voertuig (cilinderinhoud). Je vindt die gegevens op het inschrijvingsformulier, het inschrijvingsbewijs of het gelijkvormigheidsattest van de auto. Hoe kleiner je motor, hoe lager de uitstoot en hoe milieuvriendelijker, hoe lager ook de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting in theorie zijn, al is er ook een correctie waarbij je een korting krijgt op basis van hoe oud het voertuig is. Voor LPG-wagens betaal je jaarlijks een aanvullende belasting.
Het gaat om een ingewikkelde berekening waarvoor je best de online simulator van de Vlaamse overheid gebruikt. Die vind je hier.
Als de CO2-uitstoot en de euronorm niet bekend zijn, dan wordt voor voertuigen die ingeschreven werden voor 2021 teruggegrepen naar forfaitaire waarden, op basis van de eerste inschrijvingsdatum, de brandstofsoort en de cilinderinhoud. Voor voertuigen ingeschreven na 2021 wordt een berekening gemaakt. De parameters daaromtrent vind je hier.
Geen regel zonder uitzonderingen, en dat geldt ook voor de verkeersbelasting in Vlaanderen:
Elektrische auto’s zijn op dit moment nog vrijgesteld van zowel de belasting op inverkeerstelling als verkeersbelasting in Vlaanderen. De nieuwe Vlaamse regering heeft echter al aangekondigd dat ook elektrische wagens belastingen zullen moeten gaan betalen om deel te nemen aan het verkeer. Hoeveel de belasting zal bedragen en vanaf wanneer die ingevoerd zal worden, is nog niet bekend, maar het zou wel de bedoeling zijn dat elektrische wagens fiscaal interessanter blijven dan modellen met een verbrandingsmotor, maar dat ze dus wel zullen bijdragen.
Voor de Belasting op Inverkeerstelling wordt in Wallonië rekening gehouden met het motorvermogen en de fiscale pk’s (cilinderinhoud) en voor tweedehandswagens ook met de leeftijd, aangezien de BIV jaar na jaar daalt. De bedragen voor de BIV gaan van € 61.50 (voor auto’s met een kleine motor met weinig vermogen en auto’s ouder dan 15 jaar) tot maximaal € 4.975. Elektrische auto’s betalen ongeacht hun vermogen een BIV van € 61.50 in Wallonië. Daarnaast is er een eco malus, een bijkomend bedrag dat betaald moet worden bij de inschrijving van voertuigen met een hogere CO2-uitstoot, die oploopt van € 100 voor voertuigen met meer dan 146 gram CO2 per kilometer tot € 2.500 voor auto’s met een uitstoot van meer dan 255 g/km (al zijn er tegemoetkomingen voorzien voor grote gezinnen en LPG-wagens).
De volledige tabel met bedragen voor de belasting op inverkeerstelling en de eco malus vind je hier.
De jaarlijkse verkeersbelasting in Wallonië wordt berekend op basis van de cilinderinhoud en het fiscale vermogen. De bedragen lopen op van € 100,98 per jaar voor de kleinste motoren en 100% elektrische auto’s tot € 2.582,32 + 140,84 voor elke fiscale pk boven de 20 fiscale pk’s. Daarnaast is er ook een aanvullende verkeersbelasting voor LPG-wagens.
De volledige tabel met bedragen voor de jaarlijkse verkeersbelasting vind je hier.
In Wallonië betaal je voor oldtimers van 30 jaar of ouder € 61,50 BIV en een jaarlijkse verkeersbelasting van 45,78. Daarnaast worden pick-ups net als in Vlaanderen belast in functie van wie ze inschrijft, met een gunstige fiscaliteit voor bedrijven. Bovendien wordt die regeling doorgetrokken naar alle lichte bedrijfsvoertuigen, waardoor Waalse particulieren ook een ‘normale’ BIV en wegenbelasting betalen op een lichte vracht als ze geen KBO- of BTW-nummer hebben.
In Wallonië komt er vanaf de zomer van 2025 een aanpassing van het belastingsysteem voor auto’s, waarbij ook rekening gehouden zal worden met het gewicht. Daarnaast zijn er plannen voor een wegenvignet voor iedereen die het Waalse wegennet gebruikt, waarbij dat bedrag afgetrokken zou worden van de jaarlijkse verkeersbelasting op in Wallonië ingeschreven auto’s en misschien ook van die in andere gewesten. Maar onderhandelingen daarover lopen nog.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaan stemmen op om de BIV en verkeersbelasting aan te passen, maar op dit moment lijken de berekeningsmethodes in Brussel nog steeds het meest op het ‘oude’ systeem dat vroeger toegepast werd in het hele land.
Voor de Belasting op Inverkeerstelling wordt er rekening gehouden met de cilinderinhoud, de fiscale pk’s en de eerste inschrijvingsdatum, met een bedrag dat varieert van € 100.98 tot € 6.807,64. Voor elektrische voertuigen geldt een BIV van € 74,29.
Voor de jaarlijkse verkeersbelasting wordt er enkel rekening gehouden met de cilinderinhoud en de fiscale pk’s. Voor elektrische voertuigen geldt een verkeersbelasting van € 100,98.
De bedragen van zowel de BIV als de verkeersbelasting in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vind je hier.
Uitzonderingen zijn er in Brussel voor LPG-voertuigen, die een jaarlijkse aanvullende verkeersbelasting betalen en voor oldtimers. Voor die laatste, auto’s van 30 jaar of ouder, betaal je € 61,50 BIV en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 45,78.
De vermeldingen voor elk gewest zijn geldig voor voertuigen die ingeschreven worden op naam van een persoon of een bedrijf. Voor leasingvoertuigen kunnen de bedragen afhankelijk zijn van de gekozen leasingformule en waar en door wie het voertuig ingeschreven wordt. In dit geval vraag je best aan je leasingmaatschappij wat en hoe.
Ongeacht waar je woont, heb je bij je autokeuze een grote invloed op hoeveel belastingen je aan vadertje staat zal moeten betalen om ermee te mogen rijden. Maar zoals zoveel zaken in België veranderen ook de belastingen op auto’s en welke invloed je keuzes hebben afhankelijk van het gewest waarin je je auto inschrijft. Check dus voor je koopt hoeveel je zal gaan betalen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.