Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Zijn dieselauto's altijd voordelig?

Wie tot enkele jaren geleden veel kilometers moest afleggen, koos best een auto met dieselmotor. Die kostte misschien iets meer, maar was over het algemeen wel een stuk zuiniger dan de benzinemotoren uit die tijd.

Maar is diesel nog steeds de beste keuze voor wie goedkoop wil rijden? En waar moet je op letten om al dan niet te gaan voor een diesel.

Voor we de verschillen in kosten tussen een dieselauto en die van andere soorten aandrijvingen gaan vergelijken, moeten we het eerst hebben over wat een dieselmotor precies is en hoe hij verschilt van een ‘traditionele’ benzine. Een dieselmotor werkt grotendeels volgens hetzelfde principe als een viertakt benzinemotor. Heel eenvoudig uitgelegd: brandstof wordt ingespoten in de cilinder en gecomprimeerd met behulp van een zuiger, waarna de brandstof ontploft en die zuiger terug in de andere richting duwt, waarbij de krukas in beweging komt om uiteindelijk de wielen aan te drijven, al komt er in de praktijk natuurlijk wel wat meer bij kijken.

Het verschil tussen benzinemotoren en dieselmotoren is dat er bij de eerste een ontstekingsvonk nodig is die geleverd wordt door de ‘bougie’, terwijl een diesel werkt volgens het principe van de zelfontbranding. Daarbij wordt het mengsel van lucht en brandstof zo hard samengeperst door de zuiger, dat het mengsel uit zichzelf ontploft. Door de hogere compressieverhouding is de dieselmotor over het algemeen efficiënter dan de benzinemotor, en omdat een liter diesel een hogere energetische waarde heeft, moet er minder van verbrand worden om evenveel energie te leveren. En het vermogen van dieselmotoren is vooral dankzij de toepassing van de turbo veel bruikbaarder geworden voor autobestuurders.

Iedereen aan de diesel?

Zuiniger en veel vermogen… zo klinkt diesel als de ideale oplossing. Toch zijn er ook beperkingen. Omwille van hun werkingsprincipe moeten dieselmotoren een veel hogere compressie aankunnen en moeten de verschillende onderdelen dus steviger gebouwd worden. Dat betekent dat een dieselblok meer kost om te bouwen dan een vergelijkbaar benzineblok, wat zich ook laat voelen in de hogere aankoopprijs. Over het algemeen betaal je voor een auto met dieselmotor dan ook enkele duizenden euro’s meer bij de aankoop dan een vergelijkbaar benzineblok.

Mercedes uitlaatgastesten

Die hogere aankoopprijs komt trouwens niet enkel door de stevigere bouw, maar ook door de steeds strengere milieu-vereisten waar auto’s aan moeten voldoen. Dieselmotoren produceren door hun werking meer stikstofdioxide, fijnstof en roet, en de uitstoot van die schadelijke elementen moet beperkt worden om te kunnen voldoen aan de huidige uitstootnormen voor nieuwe auto’s. Dat wil zeggen dat er de laatste jaren een opbod van technologieën gekomen is om ervoor te zorgen dat diesels properder worden. Recirculatiekleppen, roetfilters, katalysatoren en de laatste jaren ook de toepassing van AdBlue-injectie in de uitlaatlijn om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Daardoor is de uitstoot van dieselmotoren van vandaag over het algemeen minstens even proper als hun benzine-tegenhangers… al hangt aan dat alles natuurlijk ook een prijskaartje.

schadelijke stoffen

Financieel verdedigbaar?

Diesel werd traditioneel gezien aangeprezen voor veelrijders, die dankzij hun langere afstanden de meerkost van dieselmodellen en de eventueel hogere taksen konden compenseren door het lagere verbruik en de goedkopere prijs per liter van diesel aan de pomp. Maar mede dankzij de extra kosten gelinkt aan de maatregelen om de uitstoot terug te dringen, is het omslagpunt waarbij de investering in een dieselmodel interessant is, steeds hoger geworden. Bovendien stond de ontwikkeling van de benzinemotor zelf ook niet stil, waarbij zaken als directe injectie, downsizing van de cilinderinhoud en het daaruit voortvloeiende potentieel voor brandstofbesparing en andere efficiëntieverhogende maatregelen (waaronder elektrificatie) de vergelijking op financieel nog ingewikkelder maken.

Tanken

Vanaf hoeveel kilometer een diesel uiteindelijk voordeliger is dan een benzine (of een hybride of zelfs een volledig elektrisch model) moet geval per geval en dus model per model bekeken worden. Diesel mag daarbij zeker niet afgeschreven worden als optie, wat vandaag de dag helaas maar al te veel gebeurt. Hou bij de berekening trouwens niet enkel rekening met de aankoopprijs, de kost van het onderhoud (die hoger kan liggen bij een diesel) en het verbruik, maar ook hoe lang je een diesel kan gebruiken en wat de eventuele restwaarde is wanneer je hem terug wil verkopen. Omwille van de steeds strengere milieunormen in steden (en vanaf 2025 ook in heel Wallonië) worden dieselmodellen immers sneller geweerd in lage-emissiezones dan andere aandrijfvormen, omdat aangenomen wordt dat ze over het algemeen minder proper zijn in de stad, omdat ze daar niet optimaal draaien. Een dieselmotor is immers het efficiëntst en het properst wanneer hij aan een constant toerental draait.

Het juiste gebruik is cruciaal

En daarmee zijn we meteen ook aanbeland bij het belangrijkste criterium om te bepalen of een diesel al dan niet een interessante aankoop is: het gebruik. Zoals gezegd is het omslagpunt van de jaarlijks afgelegde kilometers afhankelijk van het model. Maar rij je vooral rond de kerktoren, die je veel korte ritten of veel ritten in de stad, dan zal je waarschijnlijk meer baat hebben bij een benzine (al dan niet met een LPG- of CNG-installatie), een (plug-in) hybride of een 100% elektrische auto. Een diesel is immers minder snel op bedrijfstemperatuur, waardoor hij bij korte ritten minder snel optimaal draait dan een benzine. Bovendien moeten ook de uitlaatgasreinigingssystemen van een diesel op temperatuur zijn om optimaal te kunnen werken. Rij je dus vaak korte ritten of doe je veel start-stopverkeer, dan loop je het risico dat de katalysator slecht werkt of je roetfilter verstopt geraakt. Dat laatste wordt met de nieuwe en veel fijner afgestelde meetapparatuur van de autokeuring trouwens veel vaker vastgesteld, met hoge kosten tot gevolg. Rij je echter regelmatig lange ritten waarbij je auto de kans krijgt om voldoende op te warmen en waarbij de motor vaak aan constante toerentallen draait, dan is diesel wel het overwegen waard. Het verbruik van auto’s met een moderne dieselmotor ligt immers bijzonder laag bij juist gebruik, wat ervoor zorgt dat je op een volle tank heel lang kan rijden en dat je per 100 km die je rijdt weinig geld kwijt bent aan brandstof. Een diesel kan dus wel degelijk voordelig zijn, maar alles hangt af van het gebruik.

VW Twindosing diesel uitlaatgasreiniging

Wel de efficiëntie van een diesel, maar dan op benzine?

Er lijken echter nog maar weinig merken die nog veel investeren in dieseltechnologie, omdat hun marktaandeel gestaag afneemt, onder andere door elektrificatie en de demonisering van diesel. Zo heeft Volvo bijvoorbeeld alle diesels uit zijn gamma geschrapt, terwijl de meeste merken hetzelfde doen met zelfontbranders in hun kleinere modellen. De vraag is of de nieuwe Euro 7 uitlaatgasnorm het dieselaanbod nog meer zal doen slinken.

Mazda CX-60 diesel

Het Japanse Mazda lijkt echter tegen de stroom in te gaan en lanceerde onlangs nog een 3.3 liter grote zes-in-lijn diesel in zijn CX-60 SUV. En bijzonder gecultiveerde motor met een laag verbruik, maar fiscaal misschien niet de meest interessante. Enkele jaren eerder lanceerde het merk met zijn SkyActiv-X technologie echter al een interessante tussenoplossing: een blok dat de voordelen van een benzine combineert met het lage verbruik en overvloedige koppel in de lage toerentallen van een diesel. Daarvoor maakt Mazda geen gebruik van de traditionele downsizing, maar past het wel het principe van de zelfontbranding toe op een 2 liter viercilinder. Het beste van twee werelden dus, al is het wel een technologisch huzarenstuk, waar uiteraard ook een prijskaartje aan vast hangt. De huidige generatie SkyActiv-X is bovendien gekoppeld aan micro-hybride technologie om het verbruik en de CO2-uitstoot (op papier alvast) nog verder te doen dalen.

Mazda SkyActiv-X

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto algemeen (BMW)

Kilometervergoeding: all-in compensatie voor werkverplaatsingen

Advies · Kosten en wetgeving
Hoofdfoto inschrijvingsformulier nummerplaat

Belgische nummerplaten: alles wat je moet weten

Advies · Kosten en wetgeving
Financiering - hoofdbeeld

Cash, een lening, leasen of huren: zo financier je je auto in 2023

Advies · Kosten en wetgeving
Ontdek meer