Er zijn verschillende namen voor het document dat omschreven wordt als het gelijkvormigheidsattest, zoals het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het conformiteitscertficaat of in het Engels het Certificate of Conformity (COC). Maar hoe je het ook noemt, het gelijkvormigheidsattest is een papier dat de invoerder of autobouwer bij elke nieuwe wagen aflevert om te bevestigen dat het model voldoet aan alle wettelijke vereisten.
Vroeger was dat een Belgisch document, dat je dus nog vind bij oudere wagens, maar sinds 1999 is het gelijkvormigheidsattest een uniform Europees document. Door standaardisering maakt die het makkelijker om de gegevens te te interpreteren, ongeacht het land waar de auto word ingeschreven. Het gelijkvormigheidsattest wordt echter nog steeds afgeleverd door de autobouwer, waardoor het er niet voor alle merken hetzelfde uitziet.
Als je een auto laat ombouwen, bijvoorbeeld tot lichte vracht of een andere aandrijfvorm (ombouw naar elektrisch voertuig bijvoorbeeld), dan voldoet hij niet meer aan de gegevens vermeld in het originele gelijkvormigheidsattest. In dat geval moet het voertuig opnieuw gehomologeerd worden en krijg je daarvoor een gelijkvormigheidsattest ‘tweede fase’, ook wel het ‘certificaat van de individuele nationale goedkeuring van een voertuig’ genoemd. Daarin de aangepaste gegevens vermeld staan en dat het originele gelijkvormigheidsattest vervangt. Dit kan in principe enkel door de ombouwer aangevraagd of door de invoerder afgeleverd worden.
Wanneer je een auto koopt, nieuw of tweedehands, moet het gelijkvormigheidsattest meegeleverd worden. Je moet het in principe altijd in je auto bewaren, samen met het inschrijvingsbewijs en je verzekeringskaart (ook al volstaat tegenwoordig een digitale versie van die verzekeringskaart). De politie of douane kan je bij een verkeerscontrole vragen om het te tonen. En ook bij de periodieke keuring moet je het kunnen voorleggen. Voor oldtimers die ingeschreven worden op een O-plaat is in principe dan weer geen gelijkvormigheidsattest vereist.
Het gelijkvormigheidsattest van je auto vermeldt heel wat nuttige informatie. Naast het merk en model van je auto, vermeldt het ook het chassisnummer. Check wanneer je een auto koopt dus of het gelijkvormigheidsattest wel degelijk dat van jouw auto is, op basis van het chassisnummer. Naast welke motor en versnellingsbak er precies in je auto zit, zie je ook de kleur, het aantal zitplaatsen, hoeveel geluid je auto maakt en wat zijn topsnelheid is. Ook waar precies in de auto je chassisnummer te vinden is, staat vermeld in het certificaat.
Daarnaast zijn er nog een aantal zeer nuttige gegevens te vinden in het gelijkvormigheidsattest:
Om toegelaten te worden tot het verkeer, moet je auto bij zijn eerste inschrijving voldoen aan de op dat moment geldende normen wat de uitstoot betreft. Die worden dan ook vermeld in het gelijkvormigheidsattest. De Euronorm, roetuitstoot, CO2-uitstoot en het brandstofverbruik volgens de WLTP en/of NEDC-cyclus, het elektrisch verbruik (voor elektrische wagens of plug-in hybrides) en ook het rijbereik van elektrische auto’s. Dat kan bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer je je auto inschrijft of wanneer je een milieuvignet moet aanvragen (voor Duitsland of Frankrijk), ook al staan een aantal van die gegevens ook op je inschrijvingsbewijs.
Ga je wel eens op pad met een zware belading of een aanhanger? Dan kan je op je gelijkvormigheidsattest zien hoeveel je auto wettelijk gezien mag wegen en hoeveel hij mag slepen. Zo weet je hoeveel je kan laden (en zelfs hoeveel gewicht er op elke as mag rusten) en ook hoeveel je geremde of ongeremde aanhangwagen of caravan maximaal mag wegen. Het zijn ook die gegevens waar de politie of douane rekening mee houdt ij een eventuele controle met weegbrug.
Het gelijkvormigheidsattest vermeld ook met welke banden- en velgenmaat je auto uitgerust is, en welke alternatieve maten toegestaan zijn voor montage op jouw auto. Je kan bijvoorbeeld andere velgen kiezen, of gaan voor een bredere of smallere bandenmaat. Ben je niet meteen van plan om je auto te ‘tunen’, ook dan kan deze info belangrijk zijn wanneer je bijvoorbeeld winterbanden wil monteren. Weet wel dat het strikt gezien niet enkel de vermelde bandenmaten zijn die je kan kiezen, maar dat de Belgische wetgever ook een tolerantiemarge voorziet om andere maten te monteren. Heel sterk wijkt dat niet af van het origineel, en je banden mogen het koetswerk op geen enkel manier raken, maar het biedt misschien wel net iets meer mogelijkheden. Je bandencentrale is zonder twijfel op de hoogte van de regels en zal je met plezier verder helpen.
Het gelijkvormigheidsattest moet in principe meegeleverd worden wanneer je de auto koopt. Maar het kan natuurlijk zijn dat dat niet het geval is (bijvoorbeeld wanneer het gaat om een auto die ingevoerd is uit een land waar andere regels gelden) of dat je het zelf kwijt raakt. In dat geval kan je een nieuw gelijkvormigheidsattest aanvragen.
Daarbij zijn er een aantal pistes:
In de meeste gevallen gebeurt dat via de invoerder van het merk van je auto in ons land. Daar hangt natuurlijk een kostprijs aan vast, die varieert van merk tot merk. Bij een aantal merken kan je een duplicaat aanvragen rechtstreeks bij de invoerder – ofwel fysiek ofwel online. Bij andere merken vraag je het attest aan via een merkgarage.
Is je auto van een merk dat vandaag niet meer bestaat en ook geen vertegenwoordiging meer heeft in ons land (bijvoorbeeld via een ex-invoerder), dan kan je via officiële instanties een attest aanvragen. Waar je dat precies moet doen, hangt af van wanneer je auto nieuw geleverd werd:
Het originele attest werd uitgereikt voor 1 januari 1999: in dat geval kreeg je een Belgisch gelijkvormigheidsattest en kan je via het departement mobiliteit van je gewest een duplicaat aanvragen. Meer informatie vind je op deze websites:
Het originele attest werd uitgereikt voor 1 januari 1999: in dat geval werd het gelijkvormigheidsattest afgeleverd door het land waar de autobouwer het voertuig liet homologeren, en vraag je in dat land een gelijkvormigheidsattest aan. Dat kan wat ingewikkelder zijn, maar weet dat er bedrijven zijn die je daarmee kunnen helpen, al kost die service natuurlijk wel geld.
Het gelijkvormigheidsattest is (in de meeste gevallen) niet alleen een wettelijk verplicht document, je vindt er ook heel wat gegevens in die nuttig kunnen zijn om te weten, zoals bijvoorbeeld hoeveel je kan slepen. Als je geen gelijkvormigheidsattest hebt, vraag er dan één aan en bewaar het altijd in je auto.