De Belgische wetgeving is eenduidig op het vlak van motortuning. Zo is het wettelijk verboden om motortuning uit te voeren op je wagen. De term “motortuning” is echter een relatief vaag begrip. Waardoor we dat dieper in de wetgeving moeten duiken om het één en ander uit te klaren.
Rechtstreekse tuning aan de motor: verboden
Het rechtstreeks aanpassen van je motor is ten strengste verboden. Het gaat dan over het uitboren van het motorblok, monteren van een groter turbo of installeren van grotere injectoren. Alle wijzigingen aan een motorblok zijn dus in essentie verboden.
Chiptuning: Verboden
Hoewel chiptuning geen mechanische verandering aanbrengt aan het motorblok, is het verhogen van het vermogen van je voertuig in België evenwel verboden als je nog de openbare weg op wilt. Met die uitzondering dat je bij het verhogen van het vermogen een goedkeuringsattest kan aanvragen bij de Belgische importeur van het automerk. Het gros van de automerken zijn echter niet happig om hier op in te gaan.
Lachgas (NOS): Verboden
Een “NOS-fles” met lachgas monteren om de motor meer vermogen te geven is in België volstrekt verboden.
Motorswap: Verboden
In België is het wettelijk verboden om de motor voorin je auto te vervangen door een ander type motor (cilinderinhoud, vermogen, brandstof,...) dan gehomologeerd voor jouw auto. Of anders gezegd: ook al werd jouw automodel geleverd met een grotere benzinemotor, het is wettelijk niet mogelijk om die grotere motor te installeren in jouw auto en een keuringsattest te verkrijgen.
Sportluchtfilter of open luchtfilter: Ja… maar
Het monteren van een sportieve luchtfilter of open luchtfilter is in België niet verboden zolang je voertuig na de aanpassing voldoet aan de wettelijke vereisten op vlak van geluid en emissies en zolang je beschikt over een geldig attest.
Aangepaste bougies: Ja… maar
In de wetgeving staat er geen regel over het installeren van hoogwaardige bougies. Hoewel het in principe over motortuning staat gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat hier zo goed als nooit een probleem over kan worden gemaakt.
Aangepaste uitlaat: Ja… maar
In België mag je wettelijk de uitlaat van een auto vervangen door een sportieve exemplaar. Daar hangen wel enkele voorwaarden aan vast. Zo moet je voertuig na de aanpassing voldoen aan de wettelijke vereisten op vlak van geluid en emissies. De diameter van de uitgang van de origineel geleverde uitlaatdemper mag je trouwens niet vervangen.
Wat als mijn motor meer vermogen levert?
Motortuning is in de meeste gevallen dus volstrekt vermogen. Maar wat als mijn auto meer vermogen levert dan opgegeven door de fabrikant (enerzijds door een afwijking in het motorblok, anderzijds door het vervangen van onderdelen)? De voorziet hier een marge van maximaal 5%. Levert je auto op papier 150 pk, dan heeft die volgens de wet een marge tot 157.5 pk.
Je leest het al, des te hoger het standaard vermogen, des te hoger de marge. Een auto van 600 pk mag dus in theorie maximaal 630 pk leveren. Over het maximale koppel van een auto bestaan er geen wettelijk bepaalde normen.