BIV en jaarlijkse rijtaks EV
Hoewel de Belgische overheid geen premie meer uitreikt voor elektrische auto’s, wil dat niet zeggen dat de overheid niet op andere manieren de aankoop stimuleert. Vooral op vlak van belasting doet de België nog een duit in het zakje. Hieronder zie je de stand van zaken op het moment van schrijven. Controleer echter altijd steeds zelf of deze regels nog van toepassingen zijn. Voor Vlaanderen kan dat via het Vlaamse Beslastingsportaal
Belasting op Inverkeerstelling (BIV)
In Vlaanderen blijf je ook op het moment van schrijven (april 2025) vrijgesteld van de Belasting op Inverkeerstelling. Dat financiële voordeel verdwijnt waarschijnlijk vanaf 2026, waarbij een nieuwe berekening op poten wordt gezet om de BIV van een elektrische auto te bepalen.
In Brussel en Wallonië betalen eigenaars van een elektrische auto het minimumtarief. Daar bedraagt de BIV 61,50 euro voor een (op)nieuw ingeschreven elektrische auto. Dat is een aanzienlijke korting tegenover auto’s met een verbrandingsmotor.
Verkeersbelasting
Op het moment van schrijven betaal eigenaars van een elektrische auto in Vlaanderen geen jaarlijkse verkeersbelasting. Vanaf 2026 zal een volledig bedrag van toepassingen zijn. Dit is evenwel niet met terugwerkende kracht. Is een EV momenteel al ingeschreven op je naam, dan zal je vanaf 2026 nog steeds geen verkeersbelasting betalen. Pas bij een nieuwe inschrijving is de verkeersbelasting van toepassing.
In Brussel en Wallonië bedraagt de jaarlijkse verkeersbelasting momenteel 100,98 euro voor een elektrische auto. Dat is het minimumtarief om op die manier verder het bezit van zero emissievoertuigen te stimuleren.