Ga naar hoofdinhoud
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Subsidie elektrische auto in België (2025)

Steeds meer mensen maken de overstap naar een elektrische auto. Op welke manier helpt de overheid daarbij een handje? Kan je een EV-premie krijgen in België in 2025? Je leest het hier.

De elektrische auto wint aan populariteit in ons Belgenland. Zo is anno 2025 één op de drie ingeschreven auto’s 100% elektrisch. Dat komt voor een groot deel door de zakelijke markt, maar ook de particulier koopt steeds vaker een EV. Op welke manier stimuleert de Belgische overheid de aankoop van een elektrische auto?

Inhoud

Vlaamse premie voor zero-emissievoertuigen

Tot eind 2024 konden particulieren in Vlaanderen een premie aanvragen voor de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische auto. De premie bedroeg maximaal €5.000 voor nieuwe voertuigen en €3.000 voor tweedehandswagens. Deze regeling is echter vervroegd stopgezet en is vanaf 1 januari 2025 niet meer van kracht.

Voorwaarden voor de premie (tot eind 2024)

  • Prijsplafond: De catalogusprijs van het nieuwe voertuig mocht niet hoger zijn dan €40.000. Voor tweedehandswagens gold een oorspronkelijke catalogusprijs van maximaal €60.000 .
  • Eigendom: De aanvrager moest het voertuig gedurende minstens drie jaar in bezit houden.
  • Aanvraagtermijn: De premie moest aangevraagd worden binnen 90 dagen na de aankoop.

Hoewel de premie in 2025 niet meer beschikbaar is, heeft deze regeling bijgedragen aan een verhoogde interesse in elektrische voertuigen en heeft het de tweedehandsmarkt gestimuleerd. Ondertussen werkt de Europese Unie aan een premie op Europees niveau, al is die momenteel nog niet uitgerold.

BIV en jaarlijkse rijtaks EV

Hoewel de Belgische overheid geen premie meer uitreikt voor elektrische auto’s, wil dat niet zeggen dat de overheid niet op andere manieren de aankoop stimuleert. Vooral op vlak van belasting doet de België nog een duit in het zakje. Hieronder zie je de stand van zaken op het moment van schrijven. Controleer echter altijd steeds zelf of deze regels nog van toepassingen zijn. Voor Vlaanderen kan dat via het Vlaamse Beslastingsportaal

Belasting op Inverkeerstelling (BIV)

In Vlaanderen blijf je ook op het moment van schrijven (april 2025) vrijgesteld van de Belasting op Inverkeerstelling. Dat financiële voordeel verdwijnt waarschijnlijk vanaf 2026, waarbij een nieuwe berekening op poten wordt gezet om de BIV van een elektrische auto te bepalen.

In Brussel en Wallonië betalen eigenaars van een elektrische auto het minimumtarief. Daar bedraagt de BIV 61,50 euro voor een (op)nieuw ingeschreven elektrische auto. Dat is een aanzienlijke korting tegenover auto’s met een verbrandingsmotor.

Verkeersbelasting

Op het moment van schrijven betaal eigenaars van een elektrische auto in Vlaanderen geen jaarlijkse verkeersbelasting. Vanaf 2026 zal een volledig bedrag van toepassingen zijn. Dit is evenwel niet met terugwerkende kracht. Is een EV momenteel al ingeschreven op je naam, dan zal je vanaf 2026 nog steeds geen verkeersbelasting betalen. Pas bij een nieuwe inschrijving is de verkeersbelasting van toepassing.

In Brussel en Wallonië bedraagt de jaarlijkse verkeersbelasting momenteel 100,98 euro voor een elektrische auto. Dat is het minimumtarief om op die manier verder het bezit van zero emissievoertuigen te stimuleren.

Lokale en aanvullende stimulansen

Naast federale en gewestelijke maatregelen zijn er lokale initiatieven die elektrisch rijden bevorderen. Dat kan gaan van groepsaankopen, over kortingen, tot zelfs gratis parkeren of laden!

Laadinfrastructuur

De Vlaamse overheid heeft als doel om tegen eind 2025 minstens 35.000 laadpuntequivalenten te realiseren. Dit initiatief ondersteunt de groei van elektrische mobiliteit door het verbeteren van de laadinfrastructuur. Daarom kan je op verschillende locaties lokaal een premie krijgen voor het installeren van een laadpaal (die je dan semipubliek beschikbaar stelt). Vraag altijd bij je gemeente/ provincie na of er een bonus is voor het installeren van een laadpaal.

Andere voordelen

In sommige steden en gemeenten kunnen eigenaars van elektrische voertuigen profiteren van bijkomende voordelen. Denk maar gratis parkeren of aan een gereduceerd tarief. Op sommige plaatsen zijn auto’s die laden aan een laadpaal zelfs vrijgesteld van parkeergeld. Check zeker altijd de lokale regels.

Ook milieuzones spelen een steeds belangrijkere rol. Zeker in grootsteden in het buitenland. Met een elektrisch auto betaal je vaak het laagste tarief. Wat natuurlijk een aangename bonus is voor je vakantie.

Hoewel niet in België, mag je in sommige landen met een zero emissie-voertuig over bus-of carpoolstroken rijden. In Noorwegen zijn er zelfs heuse EV-lanen op de snelweg, enkel voor elektrische auto’s. Sommige landen overwegen dan weer om de maximale snelheid van EV’s op te trekken op de snelweg omdat ze minder CO2-uitsoot.

Fiscale aftrekbaarheid

De elektrische auto is booming op de bedrijfswagenmarkt. In het eerste kwartaal van 2025 was meer dan 50% van de nieuw ingeschreven bedrijfswagen een zero emissievoertuig. De reden daarachter hoef je niet al te ver te zoeken. De EV is ook 2025 100% aftrekbaar voor zelfstandigen, vennootschappen en bedrijven. Daardoor zijn de logische keuze.

De nieuwe Belgische regering heeft evenwel besloten het fiscale voordeel van plug-inhybrides te verlengen. Daardoor wordt aangenomen dat de PHEV terug een revival krijgt op de zakelijke markt. Niet iedereen past namelijk in het profiel van een elektrische auto.

Impact op de markt en toekomstperspectieven

De introductie van subsidies en fiscale voordelen heeft geleid tot een toename in de verkoop van elektrische voertuigen in België. Hoewel de directe subsidies in Vlaanderen zijn stopgezet, blijft de markt voor elektrische voertuigen groeien, mede dankzij de blijvende fiscale voordelen en de uitbreiding van de laadinfrastructuur.

Toekomstige beleidsmaatregelen zullen waarschijnlijk blijven focussen op het stimuleren van duurzame mobiliteit, met aandacht voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers. Ook Europa wil zich de komende periode gaan moeien en overweegt een overkoepelende premie voor EV’s. Dit om zonder twijfel enerzijds de Europese EV-economie te ondersteunen en anderzijds om de Europese CO2-doelstellingen te behalen.

Besluit

De elektrische auto maakt nog steeds maar een klein deel uit van het totale Belgische wagenpark, maar het zit heus niet meer in zijn kinderschoenen. Zowel particulier als zakelijk doet de EV het bijvoorbeeld al beter dan de dieselauto qua inschrijvingen. Toch kunnen premies en fiscale stimulansen de vaak hoger aankoopprijs verder drukken.

Nee, de premie voor de aankoop van een elektrische auto in Vlaanderen is vervroegd stopgezet en is sinds 1 januari 2025 niet meer beschikbaar.

Ja, er zijn nog steeds fiscale voordelen, zoals verlaagde BIV en verkeersbelasting, afhankelijk van het gewest. Deze voordelen maken het bezit van een elektrische auto financieel aantrekkelijker.

In 2025 betalen eigenaars van elektrische voertuigen geen BIV of jaarlijkse rijtaks. Vanaf 2026 zal het volledige bedrag van toepassing zijn.

Ja, sommige steden en gemeenten bieden extra voordelen, zoals gratis of gereduceerd parkeren en toegang tot milieuzones. Deze voordelen variëren per locatie

Hoewel directe subsidies zoals de Vlaamse premie zijn stopgezet, blijven fiscale voordelen en investeringen in.

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto algemeen (BMW)

Kilometervergoeding: all-in compensatie voor werkverplaatsingen

Advies · Kosten en wetgeving
Hoofdfoto inschrijvingsformulier nummerplaat

Belgische nummerplaten: alles wat je moet weten

Advies · Kosten en wetgeving
Financiering - hoofdbeeld

Cash, een lening, leasen of huren: zo financier je je auto

Advies · Kosten en wetgeving
Ontdek meer