De vliegende auto, je denkt natuurlijk meteen aan The Jetsons maar niets is minder waar, ook automerken en bedrijven op onze aardbol investeren fors in de ontwikkeling van zo’n auto die het ook in de lucht kan zoeken. Met kleppers zoals Volkswagen, Hyundai en Rolls-Royce.
Nederland speelt voortrekkersrol
Zo’n vliegende auto, verre toekomstmuziek? Denk maar opnieuw! Al zeker twee bedrijven staan aan de vooravond van massaproductie. Het gaat dan over het Nederlandse PAL-V en het Chinese XPENG. Die laatste voltooide in 2022 nog een publieke vlucht in Dubai, het eerste bedrijf liet zelfs de regelgeving in Nederland aanpassen zodat vliegende auto’s zijn toegelaten op de openbare weg.
Onze noorderburen willen dan ook een voortrekkersrol spelen op het gebied van vliegende auto’s. Klein probleem echter, rijden is een landelijke beslissing, vliegen is een Europese aangelegenheid. Waardoor ook Europa haar zegen moet geven.
Vliegende auto? Nu ja.
Hoe ziet zo’n vliegende auto er nu uit? Wel, momenteel niet echt meteen als een klassieke auto. Zo is de Nederlandse PAL-V een zogenaamde “gyrocopter”, een helikopter waarmee je ook op weg kan rijden. Andere bouwers gaan steeds meer het pad van de drone op. Zo’n drone kennen we natuurlijk allemaal in kleinere vorm maar kan ook perfect groter gebouwd worden om personen te vervoeren.
Het lijkt er dan ook op dat niet alle autobouwers per se een “vliegende auto” willen bouwen, wel een passagiersdrone die mee in hun mobiliteitsplan zit; van deelstep tot drone dus.
Wie doet er mee?
Wie is er nu allemaal bezig met vliegende auto’s? Een ruim assortiment aan bedrijven. In autoland hebben we het dan over klinkende namen zoals Volkswagen, Hyundai en Rolls-Royce. Ook Boeing, PAL-V, AIRCAR en het Chinese XPENG investeren fors in de vliegende auto. Tenslotte is er ook nog taxigigant Uber die op termijn vliegende auto’s wil introduceren.