Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Wandel je anno 2022 de dealer binnen, dan kan je er niet meer omheen: de mild hybrid. Meer zelfs, u rijdt misschien met een milde hybride zonder dat u het weet. We leggen u uit wat die technologie precies inhoudt.
Met de zoektocht naar steeds efficiëntere auto’s wordt er steeds meer gekeken naar elektrificatie. Uiteraard kent u volstrekt elektrische auto’s maar tussen die “EV’s” en auto’s met klassieke verbrandingsmotor zitten nog enkele stappen tussen. Van milde hybrides, over hybrides tot plug-inhybrides. In dit artikel werpen we het licht op de milde hybride.
De naam “mild hybrid” verklaart eigenlijk al veel: het gaat om een soort mini- of microhybride. In de praktijk neemt een kleine elektromotor de rol over van de alternator en de startmotor. De elektromotor haalt op zijn beurt voeding uit een kleine batterij, die wordt bijgeladen bij het uitbollen of remmen. De elektromotor werkt dan als generator. U hoeft de batterij dus niet zelf op te laden.
De elektromotor neemt niet alleen het werk op zich bij het starten, maar schakelt de verbrandingsmotor ook vroeger uit wanneer u afremt voor een verkeerslicht. Het geheel werkt dus als een soort uitgebreid start/stopsysteem. Tegelijk zorgt de elektromotor voor een duwtje in de rug bij het accelereren. Dat vraagt minder van de verbrandingsmotor en betekent dus dat u iets minder zult verbruiken.
Tegelijk voert de batterij van de elektromotor de stroomspanning aan boord van uw auto op. Normaal zorgt de klassieke 12-voltbatterij voor de stroom van heel wat energievreters in uw auto, zoals airco, ruitontwaseming en uw radio. De extra batterij neemt die taak over en voorziet een afzonderlijk elektrisch circuit onder een sterkere spanning (soms 24 volt, vaak 48 volt) van stroom.
Hoeveel brandstof bespaart een milde hybride?
Afhankelijk van welke brochure u leest, zullen automerken u een verbruik beloven dat 10 of zelfs 20 procent lager ligt. In de praktijk hangt veel onder meer af van uw rijstijl en de omgeving waar u rijdt, en dus of de elektromotor vaak of minder vaak wordt ingeschakeld. Onze ervaring leert dat u rekening moet houden met de cijfers na de komma. Verbruikt een motor zonder milde hybride bijvoorbeeld 6,7 liter per 100 kilometer, dan haalt een equivalente motor met milde hybride aandrijving bijvoorbeeld 6,2 liter per 100 kilometer. Als u wat anticipeert, dan is een minderverbruik van ongeveer een liter ook mogelijk.
Waar vind ik milde hybrides?
Vandaag schakelen heel wat constructeurs over op milde hybride aandrijvingen. Die relatief betaalbare hybridetechnologie helpt hen in het behalen van de strenge Europese CO2-uitstootnormen. Verwacht dus dat er steeds meer milde hybrides bij zullen komen.
Sommige automerken maken duidelijk dat er een milde hybride aandrijving onder de motorkap zit. Zo heeft Suzuki zijn SHVS-aandrijving in de Swift en Ignis, duidt Volvo zijn milde hybride XC90 aan met de benaming B5, en krijgen de milde hybride motoren in de nieuwe Volkswagen Golf het opschrift eTSI.
Andere merken houden het liever anoniem. De Audi A6 heeft bijvoorbeeld al zijn motoren voorzien van een milde hybride aandrijving. We noemen nu maar enkele merken en modellen op, maar de lijst wordt steeds uitgebreider: Kia heeft bijvoorbeeld een milde hybride Sportage en Hyundai een dito Tucson, en Fiat heeft recent aangekondigd dat het de technologie gaat toepassen op de 500 en de Panda.
Levert een milde hybride fiscaal voordeel op?
Laat u niet misleiden door het woord ‘hybride’: eenzelfde bijzonder fiscaal voordeel zoals bij een plug-inhybride haalt u bij een mild hybrid niet. De overheid geeft dus geen fiscale voordelen. Wel zorgt de technologie voor een iets lager verbruik en dus een iets lagere CO2-uitstoot dan een klassieke verbrandingsmotor. Dat laatste is natuurlijk van belang voor de berekening van uw belastingen, zoals de BIV in Vlaanderen of de ecomalus in Wallonië.