Vervuilen elektrische auto’s meer dan brandstofauto's?
De elektrische auto heeft dus bij de start van zijn leven een vrij negatief effect op het milieu. Als je eenmaal gaat rijden met de auto, dan is de EV juist minder belastend. Na verloop van tijd wordt een elektrische auto zelfs schoner dan een auto met verbrandingsmotor. Het omslagpunt is afhankelijk van het aantal kilometers wat er met de auto wordt gereden. Zoals het er nu uitziet, kan een elektrische auto veel meer kilometers rijden dan een auto die op brandstof rijdt. Dit heeft dus ook invloed op de milieu-impact van elektrische auto's.
Maar hoe zit het dan met die batterijen? De negatieve milieueffecten die de batterijen hebben, kunnen verminderd worden als de levensduur verlengd wordt. Geschat wordt dat een batterij minstens 250.000 km meegaat, maar in werkelijkheid kan dat cijfer veel hoger liggen.
Als na 10 jaar gebruik de capaciteit van de accu’s onder de 70-80% zakt, zijn ze niet meer sterk genoeg om de auto van stroom te voorzien. De accu’s hebben echter nog voldoende capaciteit voor de opslag van energie op andere plaatsen. Bijvoorbeeld
- In huishoudens om opgewekte zonne-energie op te slaan
- Voor piekopvang in energiecentrales
- Gezamenlijke opslag van zonne-energie op wijkniveau
Waar EV’s net zoveel vervuilen, of misschien zelfs wel meer, is op het gebied van bandenslijtage. EV’s wegen door het accupakket zwaarder dan auto’s die op brandstof rijden. Daardoor ontstaat er meer bandenslijtage en kan er meer remstof vrijkomen tijdens het remmen. Regeneratief remmen kan de vervuiling door remstof verminderen. Ook het gebruik van speciale autobanden voor EV’s kan helpen bij het verlagen van de hoeveelheid bandenslijtstof.
Daar staat dan weer tegenover dat er geen motorolie gebruikt hoeft te worden in een EV en dat er veel minder onderhoud hoeft plaats te vinden. Dat betekent ook dat er minder onderdelen vervangen en geproduceerd hoeven worden en dat er minder schadelijke stoffen in het milieu komen. In tabel 1 hebben we een aantal de milieueffecten van elektrische auto’s vergeleken met die van auto’s op brandstof.
Tabel 1: De verschillen in milieueffecten tussen EV’s en auto’s op brandstof
Elektrische auto |
Auto met verbrandingsmotor |
Geen uitstoot van CO2 of stikstofoxiden |
Uitstoot van schadelijke stikstofoxiden |
Geen uitstoot van fijnstof |
Bij diesel: uitstoot van schadelijke fijnstofdeeltjes |
Alleen schoner als er groene stroom gebruikt wordt |
Een dieselauto stoot ook roet uit, een benzineauto niet |
90% van energie wordt omgezet in bewegingsenergie |
40% van de brandstof wordt omgezet in bewegingsenergie |