Elektromobiliteit wordt steeds grootser. Letterlijk, want ook vrachtwagens met een volstrekt elektrische aandrijflijn winnen aan populariteit. Vooral als last mile solution zijn ze verrekt handig (en ecologisch). Al zijn er ook constructeurs die geloven in lange-afstandsoplossingen met de e-vrachtwagen. Zo reed Tesla recent nog met haar concept-vrachtwagen (Tesla Semi) 800 kilometer op één lading. De Vrachtwagen, die woog maar liefst 37 ton. Dringend tijd dus om even te kijken naar de elektrische vrachtwagen!
Deze elektrische vrachtwagens kan je nu al kopen
Op dit moment zijn er 5 aanbieders van elektrische vrachtwagens in België. Daar zitten vooral bekende namen bij. Denk maar aan DAF die met de CF Electric een vrachtwagen aanbieden met een rijbereik van 100 km (170 kWh-accu brutto). Mag het wat verder? Dan springen Mercedes en Renault in de bres met respectievelijk de eActros en Renault Trucks ZE Wide. Beide vrachtwagens stellen een bereik van 200 kilometer voor.
Net wat verder geraakt de Scania 25 BEV met een range van 250 kilometer. Doet doet ‘ie met behulp van een accu van 300 kWh (brutto). Range-koningen van het moment zijn de Renault Trucks ZE en de Volvo FL Electric. Beide vrachtwagens rijden richting de grens van 300 kilometer met dank aan hun accu van 300 kWh (Brutto).
Deze elektrische vrachtwagens komen er binnenkort aan
Tot nog toe zijn elektrische vrachtwagens in Europa met hun beperkte range vooral bedoeld als last mile solution. De komende jaren verschijnen echter vrachtwagens die kunnen pronken met een forse range. Al in 2023 zou Tesla haar Semi in Europa introduceren. Die pocht met een reikwijdte van maar liefst 800 kilometer.
In 2024 doen Mercedes en nieuwe start-up Nikola een duit in het zakje. De Mercedes eActros
LongHaul vergroot zijn range tot 500 kilometer terwijl de Nikola Tre zich in de markt zet met een range van 530 kilometer.
Is een elektrische vrachtwagen nuttig?
We horen de vraag steeds vaker: heeft een elektrische vrachtwagen een nut? Want een e-vrachtwagen heeft gigantisch veel stroom nodig per honderd kilometer. In sommige gevallen zelfs de stroom van 10 elektrische auto’s. Daarnaast bestaat de vrees dat de gigantische batterijen een extreem lange laadtijd nodig zullen hebben.
Eerlijk? Gezien het kleine aanbod van elektrische vrachtwagens momenteel op de markt is het moeilijk om hier al een sluitend antwoord op te bieden. Waterstof wordt vaak gezien als logisch alternatief voor de elektrische vrachtwagen of vrachtwagen met verbrandingsmotor. Echter; in Europa is de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen verder gevorderd dan de laadinfrastructuur voor waterstofvoertuigen. De uiteindelijke winnaar? Die zal bepaald worden door de kosten en de beschikbare infrastructuur.