De marketingtermen vliegen je om de oren wanneer je op zoek bent naar een nieuwe auto, waarbij er op het vlak van elektrificatie soms meer beloofd wordt dan er in werkelijkheid is (mild hybrid bijvoorbeeld, niet echt een hybride). Maar wat is nu een plug-in hybride of PHEV?
In principe werkt een plug-in hybride op ongeveer dezelfde manier als een hybride. De verbrandingsmotor krijgt de hulp van één of meerdere elektromotoren die energie uit de batterij kunnen gebruiken om het brandstofverbruik te doen dalen. En die elektromotor kan (bijvoorbeeld bij het vertragen) ook energie recupereren en opslaan die bij een gewone verbrandingsmotor verloren zou gaan. Op die manier wordt bij een hybride de batterij opgeladen en terug ontladen tijdens het rijden. Bij een plug-in hybride heeft het batterijpakket een grotere capaciteit, waardoor er meer energie opgeslagen kan worden, en bovendien kan je die batterij ook via het stopcontact of een laadpaal opladen (vandaag de plug-in). Omdat de batterijcapaciteit een stuk groter is, kunnen plug-in hybrides over het algemeen een stuk meer kilometers 100% elektrisch afleggen zonder daarbij de verbrandingsmotor aan te spreken.
Gebruik je een plug-in hybride zoals het hoort, dus door hem zoveel mogelijk op te laden, dan kan je een groot gedeelte van je dagelijkse verplaatsingen volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij afleggen. Er komen tegenwoordig steeds meer plug-in hybride modellen op de markt met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km, terwijl de dagelijkse verplaatsingen van de gemiddelde Belg een stuk minder kilometers telt. Maar in tegenstelling tot een 100% elektrische auto kan je ook langere afstanden afleggen zonder je te moeten bekommeren om laadstops onderweg. In dat geval rijdt je PHEV gewoon als een hybride.
De ideale oplossing? Dat hangt af van je gebruik. Koop je een plug-in hybride maar ben je van plan om hem niet op te laden, dan is dat misschien niet de beste keuze. Je betaalt in vergelijking met een hybride immers een stuk meer omdat de batterij een grotere capaciteit heeft, en die batterij weegt bovendien een stuk meer dan die van een hybride. En dus rij je nodeloos rond met heel wat extra kilo’s die het verbruik uiteraard niet ten goede komen. Koop je een plug-in hybride om hem elke dag op te laden en elke dag de batterijcapaciteit volledig op te gebruiken door maximaal in 100% elektrische modus te rijden? Ook dat is misschien niet de beste oplossing, omdat je door de veelvuldige cycli van opladen en leeg rijden het batterijpakket extra belast en de levensduur misschien verkort. En de batterij van een plug-in hybride vervangen is financieel vaak geen lachtertje. Als je toch vaak kan en wil opladen en maximaal elektrisch wil rijden, dan kies je misschien beter voor een elektrisch model?
Hoewel je je nieuwe of tweedehands auto best koopt in functie van je noden en wensen, is de fiscaliteit natuurlijk ook een belangrijke factor om rekening mee te houden. Ook bij plug-in hybrides.
Eén van de redenen waarom plug-in hybrides de afgelopen jaren zo populair waren, was omdat ze vaak voor 100% aftrekbaar waren voor bedrijven, tenzij het ging om PHEV’s die volgens de overheidsregels beschouwd werden als ‘fake plug-in hybrides’ omwille van hun te kleine batterijcapaciteit. Vandaag zet de overheid echter in op 100% elektrisch, wat betekent dat de aftrekbaarheid de komende jaren teruggeschroefd zal worden. In 2024 zijn PHEV’s nog voor maximaal 100% aftrekbaar, maar vanaf 2025 daalt dat percentage jaarlijks met 25% tot ze uiteindelijk niet meer fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven. Iets om rekening mee te houden dus. Anderzijds blijft de CO2-bijdrage wel laag omwille van de lage uitstoot van PHEV’s. De stroom die een PHEV verbruikt, is wel nog voor 100% aftrekbaar, terwijl de fossiele brandstof op dit moment maar voor 50% aftrekbaar is. Opladen is dus de boodschap.
Gezien de grote populariteit van PHEV’s bij bedrijven zal het aanbod op de tweedehandsmarkt de komende jaren navenant zijn. Als particulier kan een plug-in kopen een goede beslissing zijn als hij past in je gebruikspatroon. Qua fiscaliteit zijn er verschillen naargelang de gewesten. In Vlaanderen is de BIV gebaseerd op de CO2-uitstoot, wat betekent dat je vaak het minimumbedrag betaalt. Voor de jaarlijkse rijbelasting wordt het bedrag gebaseerd op het vermogen en de cilinderinhoud (fiscale pk), met een correctie naar beneden toe voor de lage CO2-uitstoot. Een hoog vermogen of een grote cilinderinhoud kunnen je dus extra geld kosten. In Wallonië en Brussel wordt de berekening gemaakt op basis van het vermogen en de cilinderinhoud, en dus is een krachtige plug-in hybride misschien niet de meest fiscaal voordelige optie. Vanaf juli 2025 wordt er in Wallonië rekening gehouden met het gewicht en de CO2-uitstoot voor de berekening van de BIV. Goed rekenen voor je koopt blijft dus een must.
Een plug-in hybride kopen, kan een goede beslissing zijn als hij past in je gebruikspatroon. Maar wat zijn in dat geval de beste modellen die je kan kiezen?
De bedoeling van een plug-in hybride is dat je zoveel mogelijk kilometers puur elektrisch aflegt. Dat betekent dus regelmatig laden… of kiezen voor een model met een grote batterijcapaciteit. Op die manier kom je net wat dichter bij een 100% elektrische auto zonder het comfort van een verbrandingsmotor op lange afstanden.
Dit is de top 3 van de auto’s met het grootste elektrische rijbereik:
De meeste plug-in hybrides kan je enkel via wisselstroom (AC) laden, aan het stopcontact, een wallbox of een laadpaal dus, met meestal een laadvermogen van 11 kW of minder. Er zijn echter een aantal PHEV’s die je ook aan de snellaadpaal kan hangen om hun batterij vliegensvlug weer op te laden via een CCS-stekker met gelijkstroom (DC). Op die manier kan je ook op langere afstanden vaker 100% elektrisch rijden of je brandstofverbruik beperken. Enkele voorbeelden zijn de VW Golf GTE en eHybrid, de Ford Tourneo Connect PHEV, de plug-in hybride Mercedes GLE en de Range Rover.
De meeste plug-in hybrides maken gebruik van een elektromotor in combinatie met een benzinemotor, maar bij Mercedes vind je ook modellen die een elektromotor combineren met een dieselmotor. Dat kan een goede optie zijn als je bijvoorbeeld in de stad geruisloos en lokaal emissievrij wil rijden, maar op langere afstanden toch het lage verbruik van een dieselmotor wil. Iets voor veelrijders dus. Voorbeelden zijn de C300de, E 300de, GLC 300de en de GLE 350de.
Een plug-in hybride kan zeker nog een goede keuze zijn in 2024, maar alleen als het gebruik van zo’n stekkermodel met verbrandingsmotor past binnen je verplaatsingspatroon. Is dat niet het geval, dan kies je misschien beter voor ofwel een hybride ofwel een volledig elektrische auto. De keuze is aan jou, maar laat je in elk geval adviseren over de mogelijkheden en gebruikssituatie.