Handelen hoort bij zakendoen, dat is niet anders bij de verkoop van een tweedehandsvoertuig. Vat het daarom niet persoonlijk op als iemand wil onderhandelen over de prijs. Het maakt deel uit van de verkoop van een voertuig.
Handelen hoort bij zakendoen, dat is niet anders bij de verkoop van een tweedehandsvoertuig. Vat het daarom niet persoonlijk op als iemand wil onderhandelen over de prijs. Het maakt deel uit van de verkoop van een voertuig.
De beste manier om te onderhandelen over de prijs op een comfortabele manier is om jezelf vanaf het begin een onderhandelingsmarge te geven. Of anders gezegd: Stel jezelf een minimumprijs op waar je tevreden mee kan zijn en tel daarbij een marge van om en bij de 10% bij op. Die marge is dan je onderhandelingsruimte. Kort door de bocht: wil je een voertuig verkopen voor 20.000 euro, zet ‘m dan in de markt voor 22.000 euro.
Zonder twijfel zal de potentiële verkoper de prijs naar beneden willen drijven. Al weet die vaak niet hoeveel marge er is. Laat daarom een kleine daling toe maar gebruik sterke verkooppunten van het voertuig om de koper te overtuigen. Denk dan aan bepaalde opties, een uitvoering, staat van de wagen, gereden kilometers, etc. Vergeet niet dat de potentiële koper vaak gebrand is op de wagen die hij komt bezichtigen.
Vergis je niet, een potentiële koper zal afdingen als een persoonlijk succes beschouwen. Speel hier dan ook op in. Geef de koper het gevoel dat je vrede hebt met de nieuwe, samen overeengekomen, prijs maar dat je meer water in de wijn doet dan je zelf zou willen. Ook al blijf je vlot binnen je marge.
Tenslotte nog een tip: beginnen potentiële kopers bij het eerste contact (via telefoon of email) meteen over de prijs, dan kan je hier beter niet op ingaan. Een serieuze geïnteresseerde koper zal uw auto eerst willen bekijken, voordat hij een bod doet. Wie alleen over de prijs wil praten, is meestal geen serieuze koper.