Bij de verkoop van een auto moet je, na het ontvangen van het geld, niet enkel de sleutels overhandigen aan de koper, er zijn ook nog een rist wettelijke documenten die overgemaakt moeten worden. Welk dat net zijn? Die kan je hier ontdekken.
Bij de verkoop van een auto moet je, na het ontvangen van het geld, niet enkel de sleutels overhandigen aan de koper, er zijn ook nog een rist wettelijke documenten die overgemaakt moeten worden. Welk dat net zijn? Die kan je hier ontdekken.
Verkoop je een auto, dan stel je bij de verkoop een “koopovereenkomst” op in tweevoud. Daarin laten koper en verkoper de nodige info achter zodat er zich achteraf geen nare situaties voor kunnen doen. Beslis je de overeenkomst eenmaal op te stellen en dan te scannen. Dan moet het origineel exemplaar steeds in het bezit van de KOPER komen. Via DEZE LINK vind je een handig in te vullen koopovereenkomst van Autoscout24.
Het inschrijvingsbewijs (of kentekenbewijs) heeft een grijs/ gelige kleur, bevat de letters en cijfers van je nummerplaat en bestaat uit twee delen met aparte symbolen: Een deel met het symbool van een auto en een deel met het symbool van een huis. Bij een keuring voor tweedehandsverkoop zal de keuring deze twee delen perforeren. Daarmee wordt duidelijk gemaakt dat het voertuig binnen korte tijd (Lees: 3 maanden) verkocht zal worden. Na die periode van 3 maanden is het inschrijvingsbewijs niet meer geldig. Waardoor het zonder vrees meegegeven kan worden met de koper. Let wel: Geef zeker nooit je nummerplaten mee met de koper!
Bij een tweedehandskeuring zal de technische controle je een roos document bezorgen met daarop de titel: “Aanvraag tot inschrijving van een voertuig”. Dit document dient afgestempeld te zijn door de technische controle en heeft de koper nodig om het voertuig opnieuw in te schrijven met een andere nummerplaat.
Bij een tweedehandskeuring zal de technische controle je een groene kaart bezorgen (= je auto is door de keuring) met een extra rapport voor de verkoop. In dat rapport wordt er extra aandacht besteed aan verschillende onderdelen van de wagen en de kwaliteit. Daardoor kan de koper een beter zicht krijgen op onderhoud en reparatie voor de nabije toekomst.
Bij een tweedehandskeuring zal de technische controle een CAR-PASS afleveren. Via dit document krijgt de toekomstige koper een overzicht van de kilometerhistorie van de auto (indien aanwezig).
Het gelijkvormigheidsattest (of COC) is meestal een A4-document van de autobouwer (met stempel) waarmee aangetoond wordt dat je voertuig voldoet aan de technische vereisten voor België. Let op: In niet alle landen is zo’n attest verplicht. Waardoor een geïmporteerde auto hier vaak niet over beschikt. In dat geval zal de technische keuring op het keuringsbewijs “"Vrijgesteld van gelijkvormigheidsattest" toevoegen. Maak dit ook kenbaar aan de koper.
Niet wettelijk verplicht maar wel zo aangenaam voor de koper: Geef zeker ook het onderhoudsboekje mee. Hierdoor krijgt de koper een beter zicht op de uitgevoerde reparaties of het uitgevoerde onderhoud.
Is het voertuig dat je verkoopt uitgerust met een LPG-installatie? Dan moet je een attest voor de LPG-installatie overhandigen. Die krijg je - bij aanvraag - tijdens de technische controle.
Na de verkoop van het voertuig dien je zo snel mogelijk jouw verzekering en de DIV op de hoogte te brengen. Op die manier betaal je geen onnodige verzekeringskosten en rijtaksen en is het voertuig officieel uitgeschreven op je naam. Het proces is simpel:
Schroef bij de verkoop jouw nummerplaten van het voertuig (geef deze zeker niet mee met de koper!). Breng de officiële nummerplaat met reliëfstempel naar het lokale postkantoor om te schrappen. De postbediende zal je daarbij een bewijs meegeven. Dat bewijs bezorg je vervolgens aan je verzekering. Et voila, het voertuig is uitgeschreven op jouw naam bij de Dienst Inschrijvingen van een Voertuig (DIV) en bij je verzekering. Beide instellingen zullen normaal gezien het resterende bedrag van je verkeersbelasting en jaarlijkse verzekering terugstorten.