Decennialang lag bij een nieuwe auto de nadruk op het verbruik. Ofte: hoeveel liter per honderd kilometer verbruikt hij. Met de opkomst van elektrische auto’s is de nadruk wat verlegd. Want plots werd er niet meer gesproken over het verbruik maar wel over de “range”. Of anders gezegd: hoe ver kan je rijden met een volle acculading.
Beide termen zijn echter van toepassing op alle soorten auto’s. Want ook een benzine- of dieselwagen heeft een maximale range met een volle brandstoftank. En ook anders: het verbruik van een elektrische auto bepaalt mee de uiteindelijke maximale range. Het belang van de range bij een EV is echter wel begrijpelijk, want een elektrische auto laat zich eenmaal niet zo snel terug van energie voorzien als een auto met klassieke verbrandingsmotor.
Autofabrikanten bepalen de actieradius van elk elektrisch model wat ze produceren. Hiervoor maken ze gebruik van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze testprocedure bestaat uit meerdere onderdelen. Deze worden gebaseerd op de werkelijke rij-gegevens van bestuurders over de hele wereld. Zo wordt met de WLTP procedure het verbruik van de elektrische auto onder de volgende omstandigheden gemeten:
De test houdt ook rekening met eventuele optionele uitrusting van de auto die invloed kan hebben op het energieverbruik. Denk aan een warmtepomp of een grotere maat velgen. Alle meetresultaten worden gecombineerd tot een actieradius voor de betreffende auto. Deze actieradius is niet bindend, omdat bijvoorbeeld je rijstijl invloed heeft op het verbruik. Je kunt de WLTP actieradius wel zien als een soort gemiddelde actieradius en deze gebruiken om auto’s onderling te vergelijken.
De WLTP-norm kun je dus zien als een soort doorsnee actieradius voor je auto. Het geeft ongeveer aan hoe ver je kunt komen op 1 acculading. Wil je graag zo ver mogelijk kunnen rijden zonder dat je je auto weer moet opladen? Dan kun je zelf een paar dingen doen om de actieradius te verbeteren.
Om de batterij van je auto zoveel mogelijk te sparen, kun je de verwarming of de airco uitzetten als het niet echt nodig is.Om extra energie te sparen, kun je gebruik maken van regeneratief remmen, wat op elke elektrische auto mogelijk is. Vaak hoef je dan alleen maar je voet van het gaspedaal af te halen om te kunnen remmen.
Andere manieren om de batterij te sparen zijn een warmtepomp aan boord en de juiste bandenspanning. De warmtepomp gebruikt de buitenlucht voor het verwarmen van het interieur van je auto en zo bespaar je energie. Als je banden de juiste spanning hebben, zal je auto ook minder stroom verbruiken. Zo kun je dus op verschillende manieren je actieradius verbeteren.
Vaak zien we bij elektrische auto’s dat een grote actieradius samen gaat met een hoge aankoopprijs voor de auto. Het zijn vaak de duurste auto’s die het verste kunnen rijden. Dan heeft alles te maken met de accu’s die in zulke auto’s zitten. Voor een grote actieradius heb je een accu met veel vermogen nodig en tot voor kort gebruikte alleen Tesla deze accu’s. Vandaar dat de meeste Tesla’s een enorm bereik hebben in vergelijking met andere elektrische modellen, zeker als je kiest voor de Long range versie. Maar daar is de prijs dan ook naar. In tabel 1 staan de 5 automodellen die op dit moment de grootste actieradius hebben.
Tabel 1: De 5 automodellen met de grootste actieradius
Model | Actieradius |
---|---|
Mercedes EQS 450+ | 761 km |
Mercedes EQE 350+ | 660 km |
Tesla Model S Plaid | 649 km |
BMW i7 xDrive60 | 625 km |
Audi Q8 e-tron Sportback | 600 km |