Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

De actieradius van de elektrische auto

De actieradius van een elektrische auto bepaalt hoe ver een een elektrische auto kan rijden, uitgedrukt in kilometers. Lees hier alles over de actieradius van een elektrische auto.

Actieradius VS verbruik

Decennialang lag bij een nieuwe auto de nadruk op het verbruik. Ofte: hoeveel liter per honderd kilometer verbruikt hij. Met de opkomst van elektrische auto’s is de nadruk wat verlegd. Want plots werd er niet meer gesproken over het verbruik maar wel over de “range”. Of anders gezegd: hoe ver kan je rijden met een volle acculading.

Beide termen zijn echter van toepassing op alle soorten auto’s. Want ook een benzine- of dieselwagen heeft een maximale range met een volle brandstoftank. En ook anders: het verbruik van een elektrische auto bepaalt mee de uiteindelijke maximale range. Het belang van de range bij een EV is echter wel begrijpelijk, want een elektrische auto laat zich eenmaal niet zo snel terug van energie voorzien als een auto met klassieke verbrandingsmotor.

Hoe wordt de actieradius van een elektrische auto bepaald?

Autofabrikanten bepalen de actieradius van elk elektrisch model wat ze produceren. Hiervoor maken ze gebruik van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze testprocedure bestaat uit meerdere onderdelen. Deze worden gebaseerd op de werkelijke rij-gegevens van bestuurders over de hele wereld. Zo wordt met de WLTP procedure het verbruik van de elektrische auto onder de volgende omstandigheden gemeten:

  • Bij hogere snelheid
  • Bij grotere afstanden
  • In verschillende rij-omstandigheden
  • Bij realistische omgevingstemperaturen
  • Met realistischer rijgedrag

De test houdt ook rekening met eventuele optionele uitrusting van de auto die invloed kan hebben op het energieverbruik. Denk aan een warmtepomp of een grotere maat velgen. Alle meetresultaten worden gecombineerd tot een actieradius voor de betreffende auto. Deze actieradius is niet bindend, omdat bijvoorbeeld je rijstijl invloed heeft op het verbruik. Je kunt de WLTP actieradius wel zien als een soort gemiddelde actieradius en deze gebruiken om auto’s onderling te vergelijken.

Hoe kun je de actieradius van je elektrische auto verbeteren?

De WLTP-norm kun je dus zien als een soort doorsnee actieradius voor je auto. Het geeft ongeveer aan hoe ver je kunt komen op 1 acculading. Wil je graag zo ver mogelijk kunnen rijden zonder dat je je auto weer moet opladen? Dan kun je zelf een paar dingen doen om de actieradius te verbeteren.

Om de batterij van je auto zoveel mogelijk te sparen, kun je de verwarming of de airco uitzetten als het niet echt nodig is.Om extra energie te sparen, kun je gebruik maken van regeneratief remmen, wat op elke elektrische auto mogelijk is. Vaak hoef je dan alleen maar je voet van het gaspedaal af te halen om te kunnen remmen.

Andere manieren om de batterij te sparen zijn een warmtepomp aan boord en de juiste bandenspanning. De warmtepomp gebruikt de buitenlucht voor het verwarmen van het interieur van je auto en zo bespaar je energie. Als je banden de juiste spanning hebben, zal je auto ook minder stroom verbruiken. Zo kun je dus op verschillende manieren je actieradius verbeteren.

Welke elektrische auto’s hebben de grootste actieradius?

Vaak zien we bij elektrische auto’s dat een grote actieradius samen gaat met een hoge aankoopprijs voor de auto. Het zijn vaak de duurste auto’s die het verste kunnen rijden. Dan heeft alles te maken met de accu’s die in zulke auto’s zitten. Voor een grote actieradius heb je een accu met veel vermogen nodig en tot voor kort gebruikte alleen Tesla deze accu’s. Vandaar dat de meeste Tesla’s een enorm bereik hebben in vergelijking met andere elektrische modellen, zeker als je kiest voor de Long range versie. Maar daar is de prijs dan ook naar. In tabel 1 staan de 5 automodellen die op dit moment de grootste actieradius hebben.

Tabel 1: De 5 automodellen met de grootste actieradius

Model Actieradius
Mercedes EQS 450+ 761 km
Mercedes EQE 350+ 660 km
Tesla Model S Plaid 649 km
BMW i7 xDrive60 625 km
Audi Q8 e-tron Sportback 600 km

FAQ

Nee niet altijd. Een grote actieradius is voornamelijk te danken aan een grote accu die erg kostbaar is. Auto’s met een grote actieradius zijn daardoor nog relatief duur en nog niet bereikbaar voor het grote publiek. Daarnaast is een grote accu van een elektrische auto loeizwaar, wat nadelig is voor de rijdynamiek en het energieverbruik. Daardoor zijn er fabrikanten van elektrische auto’s die liever kiezen voor een kleinere en lichtere accu, waardoor de auto goedkoper is, beter rijdt en minder energie per kilometer verbruikt. Een kleinere actieradius neemt men dan voor lief.

Daarnaast moet je vanaf 2026 wegenbelasting (mrb) betalen voor een elektrische auto. De hoogte van de mrb is gebaseerd op het gewicht van de auto. Dus voor een elektrische auto met een grote actieradius dankzij een grote zware accu, betaal je straks ook een extra hoge mrb-premie.

Aan de andere kant zorgt een auto met een grote actieradius wel voor extra comfort en gemak, omdat je die minder vaak hoeft op te laden. Daarmee zijn ze meer geschikt voor het afleggen van grote afstanden. Of een grote actieradius altijd gunstig is, heeft dus vooral te maken met jouw persoonlijke wensen, behoeften en budget.

Een elektrische auto heeft een accu met een bepaalde capaciteit uitgedrukt in kWh (kilowattuur). Dit is de hoeveelheid energie die een accu maximaal kan opslaan. De elektromotor verbruikt energie tijdens het rijden, wat wordt uitgedrukt in kilowattuur per 100 kilometer. Stel dat de accu een capaciteit heeft van 80 kWh en de auto 20 kWh/100 km verbruikt, dan kun je in theorie 400 kilometer rijden met een volgeladen accu (80/20x100).

Dat is afhankelijk van het aantal kilometers dat je per dag rijdt en welke elektrische auto je hiervoor wilt gebruiken. Over het algemeen voldoet een elektrische auto aan de behoeften van de meeste automobilisten in Nederland.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat we gemiddeld 35 kilometer per dag reizen en minder dan 10 kilometer van en naar werk moeten. Dus een elektrische auto met een actieradius van pakweg 300 kilometer zou ruim voldoende moeten zijn. Daarnaast heeft het netwerk van laadpalen in Nederland met de grootste dichtheid in heel Europa. Nederland staat op nummer 1 met de meeste laadpunten per inwoner én de meeste laadpunten per kilometer asfalt. Waar je ook rijdt, er is altijd wel een laadpunt in de buurt.

Ja, absoluut. Je moet onderweg alleen rekening houden met opladen. Dat kan buiten Nederland ook al op heel veel plekken langs de snelweg, waar je vaak kunt snelladen. In sommige gebieden moet je wellicht wat verder rijden voor een laadpunt dan je gewend bent in Nederland.

Tijdens de zomervakantie kan het bij laadstations in Frankrijk en Duitsland soms extra druk zijn, waardoor het nog langer kan duren voordat je weer verder kunt rijden met je elektrische auto. In heel Europa wordt hard gewerkt om het aantal laadpunten stevig uit te breiden, dus het wordt in de toekomst alleen maar beter. De stekkeraansluiting om een elektrische auto op te laden, is sowieso overal in Europa hetzelfde. Hier hoef je geen rekening mee te houden.

Artikel delen

Alle artikels

Elektrische-auto-actieradius 01

Actieradius elektrische auto: Dit is het verschil tussen winter en zomer

Advies · Opladen en verbruik
P90546643_highRes_the-new-bmw-i4-m50-x.jpg

5 voordelen van de elektrische auto (die je misschien nog niet kende)

Advies · Opladen en verbruik
A234522_medium (1).jpg

Elektrische SUV: dit moet je er over weten

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer