Feit: Alle auto’s (benzine, diesel, EV, LPG,...) verbruiken meer bij extreme temperatuursomstandigheden. Alleen: bij een elektrische auto is dit duidelijker zichtbaar. Niet in het minst omdat zeer koude of zeer warme temperaturen een grote impact kunnen hebben op de actieradius van de elektrische auto. Hoe komt dit echter?
Comfort slurpt energie
Oké, een batterij van een elektrische auto heeft een ideale werkingstemperatuur. Waardoor je auto via koeling (of verwarming) stroom zal verbruiken om de accu op de ideale temperatuur te houden. Echter, de impact daarvan op de range is relatief klein. Het gebruikscomfort is namelijk dé grote slokop voor de elektrische auto.
Waar we het dan vooral over hebben? Verwarming en koeling van de cabine. Je moet namelijk weten dat een elektrische auto hier iets anders te werk gaat dan een auto met klassieke verbrandingsmotor. Bij een auto met verbrandingsmotor verwarm je namelijk de cabine via restwarmte van die motor. Daarom dat het bijvoorbeeld bij een koude dag even duurt voor je auto warm zal blazen in de cabine. Je wacht letterlijk tot je motor warm genoeg is om restwarmte te kunnen produceren.
Een elektrische auto heeft echter geen motor die genoeg warmte kan genereren (en dat is nét efficiënt, want warmte is verlies). Daardoor worden EV’s uitgerust met een elektrische kachel of (zuinige) warmtepomp. Zo’n kachel is echter een energieslokop. Een warmtepomp ook… maar in mindere maten. Airco werkt in een EV via hetzelfde principe als bij een auto met klassieke verbrandingsmotor maar ook hier verbruikt een airco natuurlijk stroom, al is dat verlies verwaarloosbaar.
Het resultaat? Tot wel 30% minder range!
Zoals je hierboven kon lezen heeft de binnentemperatuur van een elektrische auto een grote impact op de range. Het resultaat? Vooral in de winter kan de range fors afnemen. In sommige gevallen (auto’s zonder warmtepomp) tot wel 30 procent! Pittig detail: het zijn vaak de goedkopere EV’s (met een al beperkte range die hier meer last van ondervinden. De technologie evolueert gelukkig snel, waardoor de impact steeds kleiner wordt. Hoe autobouwers dat juist doen?
Stoelverwarming graag!
De oplossing om het verbruik in de winter te temperen? Dat is door een nieuwe manier van opwarming in de cabine. Hete lucht uit enkele ventilatiemonden blazen is namelijk erg inefficiënt. Het is dan ook daardoor dat elektrische auto’s vaak standaard zijn uitgerust met stoel- en stuurverwarming. Dit zijn twee veel zuinigere methoden om de lichamen van inzittenden op te warmen.
Nog een stap verder? Sommige EV’s (waaronder de BMW iX) gebruiken “paneelverwarming”. Alle panelen in het interieur worden in dat geval opgewarmd waardoor de koude letterlijk uit de cabine verdwijnt.
Hoe vergroot ik mijn actieradius?
Net zoals bij een auto met klassieke verbrandingsmotor heb je voor een groot deel zelf in de hand hoeveel je elektrische auto verbruikt. Ga je kwistig om met het energiepedaal en profiteer je van de flukse acceleraties, dan zal het verbruik natuurlijk snel de hoogte in gaan. Los daarvan kan je, zoals je hierboven kon lezen, de actieradius een serieuze boost geven door slim om te gaan met de klimaatcontrole in de cabine. Zet de airco dus niet nodeloos koud of de verwarming nodeloos hoog. Je zet de chauffage in je huis tenslotte ook niet altijd op 26 graden. Toch hebben we de neiging om de verwarming in een auto op z’n volle kracht te zetten om de cabine zo snel mogelijk op te warmen. Gebruik echter matige verwarming en verwarm bij met stuur- en stoelverwarming.