Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hoe kan je het elektrisch rijbereik van je plug-inhybride maximaliseren?
Yeelen Möller · 01/08/2023 · 4 min gelezen
Hoe meer je elektrisch rijdt met je plug-inhybride (PHEV), hoe minder benzine je zal verbruiken, wat goed is voor het klimaat én voor de portemonnee. Maar hoe kan je het maximale aantal kilometers uit je batterij halen?
De meeste plug-inhybrides hebben een (theoretisch) elektrisch rijbereik van zo’n 50 km – niet toevallig, want daarmee konden de constructeurs een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km halen, waarmee deze PHEV’s in aanmerking kwamen voor belastingsvoordelen. Vandaag heb je echter ook plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van 100 km of meer. Om die afstanden te halen zonder de brandstofmotor nodig te hebben, moet je echter slim omgaan met de batterij. Hier zijn enkele tips om het maximale uit je plug-inhybride te halen.
Het lijkt vanzelfsprekend, maar een groot deel van de plug-inhybrides die op onze wegen rondrijden, wordt weinig tot niet opgeladen--. Dat brengt niet enkel een hoog brandstofverbruik-- met zich mee, de benzinemotor moet immers ook nog het elektrische gedeelte van enkele honderden kilo’s meeslepen, maar het is ook niet goed voor de levensduur van de batterij. Als die een lange tijd (bijna) leeg is, gaat die namelijk sneller verslijten. Een lithium-ionbatterij ‘bewaart’ het beste op een laadniveau van 30 tot 80%. Dat hoeft niet te betekenen dat je je batterij niet tot 100% mag opladen: zolang je hem vrij vlug weer gebruikt tot onder de 80%, hoeft dit geen probleem te zijn. Het voordeel van een plug-inhybride is dat de batterij relatief snel kan opladen aan een gewoon stopcontact, waardoor je niet per se een wallbox moet installeren om er maximaal gebruik van te kunnen maken. Er zijn zelfs plug-inhybrides die compatibel zijn met snelladen, waardoor ze binnen een halfuur weer klaar zijn voor gebruik. Opladen, dus!
Preklimatiseren
De mogelijkheid om thuis of op het werk op te laden, brengt nog een aantal voordelen met zich mee, naast het gemak om dagelijks te kunnen genieten van een volle batterij zonder al te veel moeite. Als je plug-inhybride aan de lader hangt, kan je hem ook het interieur laten voorverwarmen of net afkoelen zonder de stroom in de batterij te moeten gebruiken. De meeste plug-inhybrides hebben een app waarmee je dit op afstand kan regelen, maar je kan ook gewoon een timer instellen in de auto om het interieur op een perfecte temperatuur te hebben op het moment dat je dagelijks vertrekt. Vooral in de winter kan dit een grote winst opleveren qua rijbereik, aangezien elektrisch verwarmen – de verbrandingsmotor staat immers nog uit – heel wat stroom kan opslorpen.
Gebruik hem vooral in de stad
Opnieuw een vanzelfsprekende tip, maar het elektrische rijbereik van een plug-inhybride daalt drastisch als je op de snelweg rijdt. In tegenstelling tot een traditionele verbrandingsmotor met een versnellingsbak, is een elektromotor niet efficiënter aan hogere snelheden. Een snelheid van zo’n 50 km/u met regelmatige vertragingen, waarmee je een stukje energie kan recupereren tijdens het remmen, levert het grootste rijbereik op. In en rond de stad haal je dus het maximale aantal kilometers uit je batterij.
Gebruik de rijmodi
De meeste plug-inhybrides hebben diverse rijmodi waarmee je de samenwerking tussen de motoren kan regelen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om vooral elektrisch te rijden, wat ideaal is in de stad of als je korte tripjes doet, of de auto zelf laten beslissen wat de meest efficiënte manier is om de elektromotor en de verbrandingsmotor te laten samenwerken. Bij sommige modellen zal de auto ook de route van het ingebouwde navigatiesysteem gebruiken om de meest efficiënte regeling te programmeren, bijvoorbeeld om nog een beetje batterij over te hebben wanneer je aan het einde van de rit een stad inrijdt. Als er een Eco-modus is, zal die vanzelfsprekend het laagste verbruik opleveren, door bijvoorbeeld het maximale vermogen te beperken en de klimaatcontrole minder hard te laten werken.
Meestal heeft de automaat ook een B-stand, daarmee zal de auto maximaal gebruik maken van de remenergierecuperatie om stroom terug te winnen tijdens het vertragen. Dat merk je van zodra je je voet van het gaspedaal haalt. Nog een belangrijke tip: anticipeer goed op het verkeer, en vooral wanneer je moet vertragen. Hoe langer op voorhand je kan beginnen afremmen, hoe meer energie je recupereert en hoe minder je het gaspedaal gebruikt, wat een lager verbruik oplevert. Ook voorkomen dat je volledig tot stilstand komt voor het licht op groen springt, bespaart nog een beetje energie.