Nadelen van de elektrische SUV
Verbruik
Bij een elektrische auto is het verbruik zo mogelijk nog belangrijker dan bij een auto met verbrandingsmotor. Want het verbruik dicteert hoe ver je kan rijden op één lading. Een grote factor die mee het verbruik bepaalt is de stroomlijn. En laat SUV’s en crossovers nu minder gestroomlijnd zijn dan sedans of hatchbacks. Daardoor zal het verbruik van een elektrische SUV steeds hoger liggen dan het equivalent in de vorm van een sedan of hatchback.
Belangrijke kanttekening daarbij is het feit dat er grote efficiëntieverschillen zijn tussen verschillende EV-modellen. Zo kan in sommige gevallen een EV SUV van merk X zuiniger zijn dan een EV hatchback van merk Y. Informeer dus voor je overgaat tot de aanschaf.
Rijgedrag
Hoewel het gros van de elektrische crossovers een comfortabel rijgedrag voor kunnen leggen, zijn ze weinig sportief. Dit komt enerzijds door de hoger rijhoogte maar ook door het hoger gewicht. Zo is het niet ongewoon dat een elektrische SUV vlot meer dan 2 ton in de weegschaal legt.
Prijs
Een elektrische crossover of SUV? Die is steevast duurder dan het gelijkwaardig alternatief met een andere koetswerkvorm. Daarmee is zo’n EV SUV dus niet anders dan een klassieke SUV met verbrandingsmotor. Je kan jezelf dan ook de vraag stellen of een elektrische SUV die meerprijs waard is. Niet in het minst omdat elektromotoren zo compact zijn, dat ook berlines en hatchbacks kunnen schermen met exceptioneel veel binnenruimte.