Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Een laadpaal om thuis je auto op te laden

Met een laadpaal thuis kun je op elk moment de batterijen van je elektrische auto opladen. Je hoeft niet in de rij bij een openbaar laadpunt en je betaalt gewoon het normale stroomtarief. Thuis je auto opladen heeft dus heel veel voordelen.

In het kort: De elektrische laadpaal voor thuis

Thuis de auto opladen is de perfecte oplossing voor als je dagelijks gebruik maakt van een elektrische auto. Je kunt dan gewoon je auto parkeren, de stekker in de oplader steken en je auto laadt vanzelf op. De volgende dag staat je auto dan weer klaar met een volgeladen accu. Makkelijker kan het bijna niet. Naast gemak biedt thuisladen ook de volgende voordelen:

  • Je betaalt het gewone stroomtarief
  • Je kunt je auto met groene stroom opladen
  • Je hebt geen pasjes nodig

Vergelijken we de elektrische laadpaal voor thuis met een openbare laadpaal, dan zijn de voordelen meteen duidelijk. Een thuislader of wallbox is altijd beschikbaar en je kunt er desgewenst groene stroom laden. Bij een publieke laadpaal is groene stroom niet altijd een garantie. En heb je zonnepanelen op je dak? Dan kun je met een thuislader ook gebruik maken van deze zelf opgewekte stroom.

Voorbereidend werk: Een oplaadpunt thuis installeren

Om je elektrische auto thuis op te laden, moet je een oplaadpunt thuis installeren. Dat is iets ingewikkelder dan gewoon een laadpaal kopen en deze aansluiten op het elektriciteitsnet. Een laadpaal is een elektrische installatie die gebruik maakt van een vrij hoge spanning en stroomsterkte. Daarom kan het gevaarlijk zijn om zelf een laadpaal te installeren. Je mag dat alleen doen als je daarvoor verschillende certificeringen op zak hebt.

Wat gebeurt er allemaal tijdens een installatie? Er worden kabels getrokken van de meterkast naar de laadpaal, die op de meterkast moet worden aangesloten. In de meterkast worden vervolgens de nodige aanpassingen gemaakt. Je kunt een laadpaal daarom het beste laten installeren door een gecertificeerde installateur.

Voor de installatie is het handig om alvast te bedenken waar de laadpaal straks moet komen te staan of te hangen. Het is belangrijk om te weten of je een 1-fase of 3-fasen aansluiting in je meterkast hebt. Dat heeft namelijk invloed op de installatie en het bepaalt ook het laadvermogen wat maximaal mogelijk is.

De installatie van een thuislader

Als de installateur langskomt, dan plaatst hij de laadpaal op de plek die je hebt gekozen. Dit zal vaak in de buurt van je oprit, carport of garage zijn. Daarna sluit de installateur de kabels aan op de laadpaal. Indien nodig zal de installateur de laadpaal verbinden met jouw thuisnetwerk. Je krijgt dan ook uitleg en advies over het gebruik van de laadpaal. Als de oplader is geplaatst en verbonden, dan controleer je samen met de installateur de werking van de lader.

Er zijn uiteraard kosten verbonden aan het installeren van een laadpaal. Wat je uiteindelijk betaalt, is o.a. afhankelijk van:

  • De afstand tussen de laadpaal en de meterkast
  • Een 1-fase of 3-fasen aansluiting
  • Extra werkzaamheden: bijvoorbeeld het thuisnetwerk met de laadpaal verbinden

De prijs van een installatie ligt tussen de 400 en 800 euro. Tel daar het bedrag voor de aankoop van de laadpaal bij op en je bent tussen de 1.000 en 1.400 euro kwijt om een oplaadpunt thuis te installeren. Deze kosten kunnen echter hoog oplopen. Als er een grote afstand overbrugd moet worden tussen de lader en de meterkast, dan kunnen de kosten hoger worden door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden.

De terugverdientijd van een laadpaal thuis

Ondanks dat de kosten voor een laadpaal thuis flink op kunnen lopen, is het mogelijk om deze kosten terug te verdienen. De terugverdientijd is o.a. afhankelijk van de aanschafprijs, de laadtijd, het verbruik van de accu en de energietarieven.

Als je een eigen laadpaal hebt, dan betaal je het stroomtarief van jouw energieleverancier. Gebruik je een openbare laadpaal, dan betaal je naast het normale tarief een extra bedrag aan de aanbieder voor installatie en andere kosten. Thuis opladen is dus altijd voordeliger

Vergelijk je de kosten van je auto met een benzineauto, dan heb je de oplaadpaal meestal binnen 1 jaar al terugverdiend. Vergelijk je de kosten met een openbaar oplaadpunt, dan is de terugverdientijd langer: tussen de 5 en 10 jaar. Daar tegenover staat het gemak van je elektrische auto thuis kunnen opladen.

Veelgestelde vragen

Als je thuis een elektrische auto wilt opladen, dan betaal je gewoon het tarief van je eigen energieleverancier. Na roerige tijden met extreme prijsstijgingen, de invoering van het prijsplafond en maanden van prijsdaling zijn de variabele stroomtarieven onder 40 cent per kWh gedoken. Daarmee is thuis laden wel een stuk duurder dan voorheen, maar nog steeds de voordeligste optie. Bij een openbaar laadpunt betaal je gemiddeld 50 cent per kWh exclusief de kosten voor het gebruik van een laadpas en een eventueel abonnement.

Het ligt eraan met welk vermogen je de elektrische auto wilt opladen. Iedere woning heeft een 1-fase aansluiting. Afhankelijk van de aardlekautomaat (16 of 32 Ampère) wordt hiermee een vermogen van maximaal 3,7 of 7,4 kW naar het laadpunt gestuurd.

Als je met een hoger wilt laden, moet je een 3-fasen aansluiting (krachtstroom) hebben. Afhankelijk van de aardlekautomaat (16 of 32 Ampère) kun je dan één of twee auto’s tegelijk opladen met een vermogen van 11 kW. Geen 3-fase aansluiting in de meterkast? Het aanleggen hiervan is een eenvoudige klus voor elektriciens.

Ja dat kan, maar dan moet je wel met een paar dingen rekening houden. Allereerst heb je een laadkabel nodig met de juiste stekker. Een laadkabel om via het normale stopcontact te kunnen laden, wordt niet standaard meegeleverd. Daarnaast moet die laadkabel voorzien zijn van een begrenzer om overbelasting te voorkomen. Tot slot gaat het opladen erg langzaam. Bij een doorsnee EV duurt het zomaar 24 uur of langer om de accu volledig op te laden.

Artikel delen

Alle artikels

Elektrische-auto-actieradius 01

Actieradius elektrische auto: Dit is het verschil tussen winter en zomer

Advies · Opladen en verbruik
P90546643_highRes_the-new-bmw-i4-m50-x.jpg

5 voordelen van de elektrische auto (die je misschien nog niet kende)

Advies · Opladen en verbruik
A234522_medium (1).jpg

Elektrische SUV: dit moet je er over weten

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer