Vooral rond het opladen en de actieradius zijn er nog heel wat bedenkingen. Maar er zijn een aantal zaken die je kan doen om je het leven makkelijker te maken.
Vooral rond het opladen en de actieradius zijn er nog heel wat bedenkingen. Maar er zijn een aantal zaken die je kan doen om je het leven makkelijker te maken.
De angst om tijdens je verplaatsingen met je elektrische auto zonder stroom te vallen, ‘Range anxiety’, het is nog altijd één van de twijfels die mensen hebben om elektrisch te gaan rijden. Nochtans is dat vandaag een veel minder groot probleem dan in de begindagen van de elektrische auto. Niet alleen zijn de nieuwe 100% elektrische modellen vandaag uitgerust met een batterijpakket met een veel grotere capaciteit om stroom op te laden, en bieden ze dus een veel groter rijbereik dan de eerste elektrische auto’s die je kon kopen, de openbare laadinfrastructuur is ook uitgebreider. Bovendien zijn er een aantal tips om ervoor te zorgen dat je verder kan rijden.
Maar voor we je daarover meer vertellen, bekijken we eerst nog eens de mogelijkheden die je ter beschikking hebt om je elektrische auto op te laden. De ideale situatie is natuurlijk dat je je elektrische auto thuis oplaadt, op je oprit of in je garage. Dat kan aan een 230 V stopcontact, maar dat gaat traag en is misschien niet ideaal voor je elektrische installatie. Beter is om een wallbox of een thuislaadpunt te installeren, idealiter een slim oplaadpunt dat rekening houdt met de energievraag van je woning (en zo de meerkost beperkt die gekoppeld is aan het capaciteitstarief in sommige regio’s) en bijvoorbeeld de opbrengst van je zonnepanelen. Die laatste zorgen ervoor dat je je kilometerkost echt laag kan houden.
Heb je geen mogelijkheid om een eigen laadinstallatie te voorzien, of wil je onderweg opladen, dan ben je aangewezen op het openbare oplaadnetwerk. Het goed nieuws is dat dat de laatste jaren sterk uitgebreid is en dat er ook vandaag nog gewerkt wordt aan de verdere uitbouw, in het licht van de oprukkende elektrificatie van het wagenpark. Daarbij moet er een verschil gemaakt worden tussen AC-laadstations die over het algemeen 11 of 22 kW leveren aan je auto, en DC-laadstations die veel hogere vermogens leveren (tot 350 kW) en je auto dus veel sneller opladen. Dat laatste kost over het algemeen meer en niet elke elektrische auto kan DC snelladen.
Het voordeel van thuisladen is dat je bij thuiskomst gewoon je auto inplugt en hij over het algemeen helemaal opgeladen is wanneer je de volgende ochtend terug vertrekt. Je kan altijd laden aan het maximale laadvermogen van je auto en je laadpunt, maar de meeste laadpunten en auto’s laten een intelligent laadbeheer toe. Een minder hoog vermogen om zo het net niet teveel te belasten bijvoorbeeld, of om optimaal gebruik te maken van de door je zonnepanelen opgewekte energie of goedkopere stroom aan daltarief. Door wat na te denken over hoe je oplaadt, kan je dus besparen op de kosten die je hebt om elektrisch te rijden.
Daarnaast moet je ook weten dat je batterij niet altijd even snel oplaadt. Veel hangt af van de temperatuur van de batterij zelf en de omgevingstemperatuur. En dat is natuurlijk interessant om weten wanneer je onderweg gaat opladen en zo weinig mogelijk tijd wil verliezen. Batterijen houden door hun bouw en de materialen die ze gebruiken niet van te hoge of te lage temperaturen. De meeste moderne batterijen zijn daarom uitgerust met een koelsysteem om de opwarming van je batterij tegen te gaan tijdens het laden. Dat verlengt niet alleen de levensduur, maar zorgt er ook voor dat het laadsysteem langer een hoog vermogen kan aanhouden en je auto dus sneller opgeladen is. Een tip in dat verband is het gebruik van je navigatiesysteem wanneer je gaat opladen. Sommige modellen gaan voordat je je auto oplaadt, de batterij al op de optimale temperatuur brengen om de laadcapaciteit te verhogen… maar dan moet je auto wel weten dat je gaat opladen natuurlijk. Bij een aantal modellen moet je dat zelf op voorhand aangeven, maar andere autobouwers zorgen ervoor dat de auto daar automatisch rekening mee houdt wanneer je een laadpunt ingeeft als bestemming in je navigatiesysteem. Doe dat dan ook wanneer je auto die mogelijkheid biedt.
Maar er zijn nog andere manieren om ervoor te zorgen dat je sneller kan laden en ook langer kan rijden op een volledig opgeladen batterij. Zoals eerder vermeld heeft de buitentemperatuur een grote invloed op de actieradius van je elektrische auto. En dat geldt niet enkel voor de batterij, maar ook voor de stroomverbruikers die een beroep doen op de elektriciteit die opgeslagen is in de batterij, en dus een invloed hebben op het rijbereik. De belangrijkste zijn de airco en de verwarming. Wat dat laatste betreft is een warmtepomp in bepaalde omstandigheden al zuiniger dan een traditionele elektrische verwarming, maar nog beter is je auto voor je vertrek op de juiste temperatuur te brengen.
Dat kan op verschillende manieren. Zo kan je bij veel modellen je vertrekmoment instellen en de auto laten ‘preconditioneren’ of op de juiste temperatuur brengen tegen het moment dat je vertrekt, terwijl hij nog aan de laadpaal hangt. Op die manier worden het interieur en de batterij verwarmd of gekoeld zodat dat proces al geen stroom vreet eens je vertrekt, waardoor je actieradius meteen verkleint. Zetel- en stuurverwarming verbruiken minder stroom dan de verwarming, dus zet de temperatuur van je klimaatsysteem een graadje lager en gebruik je zetelverwarming om je rijbereik te vergroten.
Bij veel elektrische auto’s kan je voor dat proces ook de app van de auto gebruiken. Bij een aantal merken gaat dat zelfs verder dan het puur manueel instellen van het vertrekuur. Zij bieden de mogelijkheid om je agenda te koppelen aan de app, waardoor je auto weet tegen wanneer je moet vertrekken (en je daar ook een melding over kan sturen, gekoppeld aan de gegevens van de ‘live’ navigatie).
Om je laadsessies op het openbare netwerk te optimaliseren kan je gebruik maken van de navigatie van je elektrische auto, als die van het slimme type is en een laadplanning opmaakt aan de hand van het beschikbare netwerk en je verplaatsingen, maar je kan ook gebruikmaken van apps van derden. ‘A Better Route Planner’ is daarbij een aanrader, waarbij je de gegevens van je auto kan invullen, die dan gebruikt worden voor de routeberekening. Ook je snelheid iets verlagen kan helpen om je rijbereik te maximaliseren. Rij je op de snelweg eerder 110 km/u dan 120 km/u, dan zal je nauwelijks tijd verliezen, maar kan je wel je actieradius een stuk verhogen.
Laad je onderweg op en wil je daarbij zo weinig mogelijk tijd verliezen? Weet dan dat de batterij van een elektrische auto over het algemeen het snelst oplaadt om zijn capaciteit van 20% naar 80% te brengen. Boven de 80% daalt de laadsnelheid over het algemeen, wat betekent dat je langer moet wachten, wat vooral bij snelladen vervelend is. Probeer je langere ritten dan ook te plannen in functie van die 20% en 80%: plug je auto in wanneer je de 20% nadert en vertrek terug wanneer je rond de 80% zit. Op die manier laad je telkens maar 60% van je batterij bij, en dat bovendien in optimale omstandigheden. Je stopt dan misschien iets vaker, maar doet dat telkens wel minder lang.
Het goede nieuws is ook dat laden tot 80% ervoor zorgt dat de levensduur van je batterij verlengd wordt. Er is dan immers minder sprake van batterijdegradatie, waardoor je batterij langer zijn volledige capaciteit houdt en je dus meer jaren meer kilometers haalt uit elke laadbeurt.