Het Belgische verkeersreglement heeft op 1 oktober 2022 een stevige update gekregen. Met een hoop nieuwe regels en daarbij horende verkeersborden. We lopen je er snel even door, zodat je weer helemaal mee bent en niet voor (dure) verrassingen komt te staan.
Beurtelings parkeren voor verschillende voertuigen
Vanaf 2022 laat de Belgische wegcode toe dat steden en gemeenten een verkeersbord plaatsen om beurtelings parkeren voor verschillende voertuigen toe te laten op eenzelfde parkeerplaats afwisselend in tijd. In mensentaal komt het er op neer dat een bepaalde parkeerruimte bijvoorbeeld overdag gebruikt kan worden voor fietsen en ‘s avonds voor auto’s. Vooral op plaatsen waar er beperkte parkeermogelijkheden zijn is dit een handige oplossing.
“Einde fietsstraat” is terug geldig
Je zal het debacle waarschijnlijk gemist hebben maar in 2021 werd geoordeeld dat het verkeersbord “Einde Fietsstraat” geen wettelijk bord was. Waardoor de politie in principe geen boete kon geven als je als automobilist een fietser zou inhalen in zo’n fietsstraat. Ondertussen werd de wetgeving aangepast. Opgelet dus.
Fileborden
België is de koning van de file in Europa. Waardoor het niet verrassend is dat ons land een nieuw verkeersbord daarvoor uitgevonden heeft. Dat verkeersbord (A50) toont een rode driehoek met daarin drie auto’s die achter elkaar staan. Deze afbeelding werd al gebruikt op de digitale dynamische borden boven de autosnelwegen. Echter, op sommige plaatsen is de file zo structureel, dat er ook een vast bord op paal kan geplaatst worden. Of we daar als land fier op moeten zijn?
Cruise control-borden verdwijnen
Vaak kwam je ze niet meer tegen en echt functioneel waren ze niet meer. Daardoor verdwijnt het verkeersbord C48 uit ons Belgenland. Dat bord toonde de woorden “cruise control” die doorstreept waren. Om zo duidelijk te maken dat je in deze straten geen cruise control mocht gebruiken. Het was voor de politie echter onmogelijk om dit te controleren. Belangrijker nog: steeds meer voertuigen zijn uitgerust met het veel veiligere adaptieve cruise control.
Code van de openbare weg
Na bijna twintig jaar overleg hebben Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest samen nieuwe federale verkeersregels en -borden uitgewerkt. Deze vernieuwingen spelen in op de huidige mobiliteitsbehoeften en technologische ontwikkelingen, aldus federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).
De vernieuwde verkeersregels, die voortaan bekend zullen staan als de "code van de openbare weg" in plaats van de Belgische wegcode, moeten nog worden goedgekeurd door de Raad van State. Als alles volgens plan verloopt, worden ze in het voorjaar van volgend jaar gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en treden ze in de herfst van 2025 in werking.
De meeste bestaande verkeersborden blijven geldig tot 1 januari 2045, al zullen sommige eerder worden verwijderd of vervangen.
De borden E5, E7 en E11 verdwijnen op 1 september 2026, omdat ze in de nieuwe Code van de openbare weg geen vervanger krijgen.