1. Fiat 500
De Fiat 500 mag dan al wel op de markt zijn sinds 2007, hij blijft mateloos populair. Niet in het minst als bedrijfswagen, wat betekent dat er regelmatig recente modellen op het einde van hun leasetermijn op de tweedehandsmarkt komen. De personalisatieopties zijn quasi eindeloos, maar hoe ‘neutraler’ de personalisatie, hoe beter voor de prijs. Scoren bijzonder goed: speciale reeksen als de Riva, de cabrioletversie 500C en... benzineversies.
2. Mercedes C-Klasse
Van de eeuwig populaire Duitser zullen er op dit moment minder benzineversies dan diesels in omloop zijn op de tweedehandsmarkt, maar dat neemt niet weg dat de vraag naar deze premiumsedan groot blijft. Ook hier is er een regelmatige instroom van leasewagens die einde termijn zijn. Vuistregel voor de vraagprijs: hoe discreter de koetswerkkleur en hoe uitgebreider de optielijst, des te hoger de prijs. Zijn eeuwige concurrent uit München, de BMW 3-Reeks, beantwoordt eigenlijk exact aan dezelfde beschrijving.
3. Mini Hatch
Ook deze verpersoonlijking van de personalisatie kan bogen op een hip en trendy imago. De klassieke driedeursversie van de Mini doet een beroep op een premium uitstraling dankzij moederhuis BMW, en spreekt een breed doelpubliek aan: van jonge bedrijfswagenrijders tot sportieve chauffeurs. Zelfs Mini’s die al tien jaar op de teller hebben, wisselen nog voor een verrassend hoge vraagprijs van eigenaar.
4. Volkswagen California
Er zijn weinig andere auto’s die ook bij niet-autoliefhebbers tot de verbeelding spreken dan een Volkswagen-busje. De prijzen van de klassieke T1, T2 en zelfs T3 blijven hoog, en zeker die van de kampeerversies. Dat straalt zelfs af op de California-versies van de recentere T5 en T6. Er met het busje op uit en onderweg de tent opzetten: het avontuur vertaalt zich in de prijs.
5. Volkswagen Golf
Als het dan toch alledaags moet zijn, is er niets meer doordeweeks dan de Volkswagen Golf. Toch zorgt de reputatie van Duitse degelijkheid die velen hem toedichten ervoor dat hij zijn waarde op de tweedehandsmarkt aardig weet te behouden. Ook hier zijn vraag en aanbod op zoek naar de balans tussen (leasing)diesels en benzineversies, en betekenen een relatief beperkte kilometerstand en een degelijke uitrusting pluspunten voor de vraagprijs. Een vijfdeurs in plaats van een driedeurs? Extra pluspunten.