Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Verkoop
Focus: Verkoop

De 7 gouden regels om je auto te verkopen

Verkoop sneller met goede foto’s! bekijk onze fotogids.

Download gratis

Hoe beter je advertentie, des te sneller je jouw auto verkoopt. Met de volgende 7 gouden tips verkoop je jouw auto in no time!

“Wie het beste aas heeft, vangt de grootste vis”, een volkswijsheid die ook op gaat voor het verkopen van je auto. Want door een duidelijk zoekertje te plaatsen verhoog je de kans op verkoop aanzienlijk. Ofwel: wees uitgebreid, eerlijk, volledig en nauwkeurig. Hier alvast 7 gouden regels:

De 7 regels

  1. Kies een pakkende titel
  2. Wees volledig
  3. Breng je advertentie in vorm
  4. Wek verwachtingen
  5. Voorkom onzinnige afkortingen
  6. Vermijd vaktaal
  7. Maak gebruik van de bestaande klikvelden

1. Kies een pakkende titel!

Benadruk de unieke eigenschappen van je auto, als het kan meteen aan het begin van de titel. Gebruik hiervoor het veld "modelvariant". Je hoeft niet alleen maar de harde feiten op te sommen. Probeer uw kopers al in de titel op een emotioneel niveau aan te spreken. Bij een koopbesluit spelen namelijk zowel het hart als het verstand een belangrijke rol.

2. Wees volledig!

Omschrijf je auto zo nauwkeurig mogelijk. Som hierbij niet alleen de harde feiten op, zoals merk, model en bouwjaar, maar gebruik het vrije tekstveld voor individuele en gedetailleerde beschrijvingen. Noem indien mogelijk alle zaken die je auto aantrekkelijk maken. Daartoe behoren elektrisch bedienbare ramen, getinte ruiten en extra's zoals speciale opties en andere voordelen. Maar maak ook melding van minder sterke punten, gebreken, schade en defecten. Hierbij geldt altijd: wees positief en eerlijk. Verzwijg gebreken of tekortkomingen niet, zeker als het gaat om ongevalschade of een vervangen motor.

3. Breng je advertentie in vorm!

In het vrije tekstveld kan je de leesbaarheid van uw advertentie verhogen door het gebruik van vette letters, opsommingstekens, alinea's en scheidingslijnen. Je kan bepaalde accenten leggen, voordelen op deze manier uitlichten en de advertentie aantrekkelijker maken.

4. Wek verwachtingen!

Of het nu om prestaties, kwaliteit of emoties gaat: probeer altijd positieve verwachtingen te wekken. Wees bij de beschrijving van de prestaties en kwaliteit echter waarheidsgetrouw: de genoemde feiten moeten kloppen, anders bestaat het risico op onaangename misverstanden en mogelijk ook juridische problemen als je bijvoorbeeld een ongevalschade verzwijgt. Met emotionele beloften kan je wat vrijer omgaan. Rijplezier is immers een rekbaar begrip en geen enkele koper zal een gebrek aan rijplezier reclameren, zolang de prestaties en kwaliteit kloppen. Ook hier geldt weer: blijf geloofwaardig

5. Voorkom onzinnige afkortingen!

Afkortingen zijn altijd handig als de ruimte beperkt is. Voor je advertentie geldt dit echter niet. Je hebt voor de beschrijving 4.000 tekens tot je beschikking! Bedenk altijd hoe geïnteresseerde kopers hun zoektermen opgeven. Gebruik daarom altijd gangbare afkortingen zoals PK. Niemand zal immers zoeken op "paardenkracht". Verder moet je de extra's en uitrusting niet afkorten, want ook al ben je vertrouwd met de afkortingen, dat hoeft niet voor de geïnteresseerde kopers te gelden.

6. Vermijd vaktaal!

Misschien weet jij wel wat "Tele Aid" of "Connected Drive" is. Maar het merendeel van de geïnteresseerden, met name ouderen, kunnen hier weinig mee. Gebruik voor deze speciale vaktermen daarom begrijpelijke omschrijvingen als toelichting of aanvulling bij de vakterm. Voor "Tele Aid" bijvoorbeeld "noodroepsysteem/assistentiesysteem TELE AID".

7. Maak gebruik van de bestaande klikvelden!

We raden je aan om altijd alle categorieën te gebruiken. Op deze manier vinden potentiële kopers jouw advertentie het snelst en verkoop je jouw auto sneller.

Nu advertentie plaatsen

Artikel delen

Alle artikels

pexels-antoni-shkraba-7144199

Auto verkopen via een online verkoopplatform in 2023: voor- en nadelen

Advies · Voorbereiden op de verkoop
Marktwaarde-Cataloguswaarde-auto

Restwaarde auto berekenen

Advies · Voorbereiden op de verkoop
Marktwaarde-Cataloguswaarde-auto

Cataloguswaarde auto berekenen

Advies · Voorbereiden op de verkoop
Ontdek meer