Met bijna 2 miljoen zoekertjes weten we bij Autoscout24 als geen ander wat de marktwaarde is van een gebruikte auto. Hoe bepaal je die waarde echter? We leggen het even voor je uit.
Met bijna 2 miljoen zoekertjes weten we bij Autoscout24 als geen ander wat de marktwaarde is van een gebruikte auto. Hoe bepaal je die waarde echter? We leggen het even voor je uit.
Bij het bepalen van de waarde van een auto worden verschillende termen vaak door elkaar gebruikt. Met name “cataloguswaarde” en “restwaarde” worden vaak door elkaar gehaald.
Cataloguswaarde: De prijs die bij aanschaf van de wagen werd betaald. Of anders gezegd, de nieuwprijs.
Restwaarde: De prijs die een bepaalde gebruikte auto nog waard is op een gegeven moment.
De (resterende) waarde van een auto wordt bepaald door verschillende factoren: De originele cataloguswaarde, leeftijd, aantal gereden kilometers, algemene staat van het voertuig en aanwezige opties. Een simpele wiskundige berekening bestaat hier spijtig genoeg niet voor.
De oplossing? Je voertuig ingeven in de zoekfunctie van Autoscout24! Daardoor krijg je meteen een beeld van de vraagprijzen voor soortgelijke auto’s. De actuele restwaarde ligt trouwens tot wel 10% lager, dit omdat verkopers (professioneel of particulier) ruimte laten om te onderhandelen over de prijs.
Dat een auto trouwens onderhevig is aan trends merken we duidelijk bij Autoscout24. Zo zal je cabrio in de lente meer waard zijn dan in de winter (simpelweg omdat er meer mensen op zoek gaan naar een cabrio in de lente). Andersom stijgt na een strenge winter de vraag naar auto’s met vierwielaandrijving. Ook een typisch voorbeeld zijn auto’s die oldtimer worden. Die zullen plots een stuk meer waard zijn door de interessante fiscaliteit die aan oldtimers vast hangt.