Een lijst met alle auto's die ooit werden geleverd met manuele versnellingsbak? Onbegonnen werk natuurlijk. Laten we daarom eens kijken naar 10 onvergetelijke auto's die het deden met manuele versnellingsbak. Tijd voor een overzicht!
1. McLaren F1
Is er een auto meer legendarisch dan de McLaren F1? Deze supercar ontsproot aan de verbeelding van de Britse ingenieur Gordon Murray en kreeg een 6.0 V12 van BMW-origine met 627 pk. Door de lange zesde versnelling van de manuele bak haalde de F1 een topsnelheid van 391 km/u.
2. Porsche 911
Kunnen we over sportwagens praten zonder de beroemdste van allemaal te vernoemen? De Porsche 911 koppelt zijn flat six al generaties lang aan een manuele bak. In 1987 kreeg hij er een met vijf verzetten (G50), die net als de motor op de achteras werd geplaatst.
3. Chevrolet Corvette
Amerikanen staan meestal niet bekend om hun manuele versnellingsbakken... behalve in hun sportwagens. De (in vergelijking) kleine, wendbare en snelle Chevrolette Corvette C2 (Stingray) koppelde zijn V8 aan een manuele versnellingsbak met drie verzetten. De bak met vier verzetten was een optie.
4. Aston Martin DB5
Niet alle Aston Martin DB5-exemplaren waren voorzien van een rode knop op de versnellingspook om de schietstoel te activeren. Die ‘optie’ was uiteraard alleen voorbehouden voor James Bond. De 4.0 zes-in-lijn van de ‘gewone’ versie was gekoppeld aan een vijfversnellingsbak van toeleverancier ZF.
5. Volkswagen Golf GTI
De eerste hot hatch was uiteraard ook voorzien van een manuele versnellingsbak. Hij koppelde zijn 1.6 van 110 pk eerst aan een vierversnellingsbak, later aan een vijfbak. Opmerkelijk detail: de knop op de versnellingspook is... een golfballetje.
6. Ferrari Testarossa
De Testarossa zette de traditie van het open versnellingsbakrooster voort, dat zorgde voor een perfecte geleiding. Waarom de Testarossa? Naast zijn 5.0 V12 van 390 pk is er natuurlijk... Miami Vice.
7. Bugatti EB110
Voor de Veyron ten tonele verscheen bestond er een Bugatti met motor centraal achterin. De V12 met vier turbo’s van de EB110 kanaliseerde zijn 600 pk (in de Super Sport) door een manuele zesbak die gemaakt was van magnesium en titanium.
8. BMW M3 (E30)
De eerste M3 ontstond als een eenvoudig homologatiemodel voor de Group A maar werd een echte legende. Zijn atmosferische viercilinder van 200 pk was gekoppeld aan een kort gespreide vijfversnellingsbak met “dog leg”-patroon.
9. Jaguar XJ 220
Jaguar beloofde destijds een hypercar met V12... om te eindigen met een V6. Gelukkig zorgden twee turbo’s voor niet minder dan 550 pk. De XJ 220 was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak en vierwielaandrijving.
10. Mazda MX-5
In 1989 zorgde Mazda voor een opflakkering van de liefde voor kleine tweezitsroadsters. De kleine 1.6 met dubbele bovenliggende nokkenassen was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak.