1. Airbags
Het idee voor airbags was er dan wel al in de jaren 50, het duurde nog tot 1973 voordat de plofkussens succesvol werden uitgewerkt. GM deed dat, en noemde het een "Air Cushion Restraint System".
2. Automatische versnellingsbak
Oldsmobile was destijds de technologieafdeling van GM, want ook de automatische versnellingsbak zag daar het levenslicht, in 1939. De bak was dan wel traag, je had je linkervoet niet meer nodig om te schakelen. In Amerika rijdt tegenwoordig zowat de helft van de GM-auto's rond met een automaat. Bij ons duurde het tot de versnellingsbak met dubbele koppeling - in 2003 op de Golf R32 - voordat de Europeanen de automaat in de armen sloten.
3. Airco
Het idee dat je op een knopje duwt en er magisch koude lucht het interieur binnenstroomt... op een warme zomerdag is het de droom van vele autorijders. In 1940 lanceerde Packard de airconditioning. Een paar jaar later kwam Cadillac met de automatische airconditioning.
4. GPS-navigatie
Een kaart, een kompas en een copiloot. Sinds de komst van de GPS is het allemaal van de baan. De eerste GPS was van Toyota in 1986, op basis van een tape, die je de instructies voorlas. Dat staat natuurlijk mijlenver van de satellietgestuurde GPS'en die we tegenwoordig kennen.
5. Cruise control
Knopje induwen en je hoeft je geen zorgen meer te maken over snelheidsboetes of altijd afremmen en weer optrekken. Tegenwoordig heeft zelfs de kleinste auto het systeem. In de jaren 50 van de vorige eeuw was het alleen weggelegd voor de eigenaars van een Chrysler Imperial.
6. Driepuntsgordels
Er was een tijd dat gordeldracht nog niet verplicht was. In die tijd hadden sommige merken een gordel die enkel over je middel ging. SAAB maakte het tot de standaarduitrusting, Volvo ging nog een stapje verder door de driepuntsgordel te ontwikkelen in 1959.
7. Autoradio
Als je partner wat teveel praat, of je kan net niet goed tegen de stilte, dan is er de autoradio. Zonder autoradio's geen carpool karaoke's. Chevrolet ontwikkelde het al in de jaren 20 van vorige eeuw, al was het Motorola dat in de jaren 30 een efficiënt exemplaar voorstelde. Chevrolet bouwde sindsdien prompt deze versies in bij haar auto's.
8. Elektrische ramen
Zwengelen, het is iets wat we als kinderen geboren voor 1990 allemaal wel moeten doen hebben. Nochtans had Packard al in de jaren 40 een elektrisch systeem voor het openen van de ramen. Een zwaar en langzaam systeem, maar de Amerikanen konden het wel smaken, zodat later ook andere automerken het overnamen.
9. ABS
ABS ofwel Antilock Braking Systeem heeft heel wat levens gered sinds de uitvinding ervan. Het systeem zorgt voor 'pompend remmen', waarbij de remdruk kort verhoogd wordt tot de remmen dreigen te blokkeren, om nadien kortstondig weg te vallen tot die dreiging voorbij is. Het systeem kan het vele malen sneller dan wanneer je zelf met je voet op de rem zou pompen. Eerst gebruikt voor vliegtuigen, pas sinds 1978 ook geïntroduceerd op een Mercedes S-Klasse, door Bosch.
10. Schijfremmen
Al heel vroeg in de autogeschiedenis werden schijfremmen uitgevonden. Zoals zo vaak verdwenen de remschijven eerst in een vergeethoek van de garage, vooraleer ze in de jaren 50 op een Citroën DS gemonteerd werden. Tegenwoordig hebben enkel nog kleine lichte auto's trommelremmen en zijn schijfremmen overal de norm.
Extra: Assemblagelijn
De auto zou nooit in zulke aantallen geproduceerd kunnen zijn zonder de assemblagelijn. Het was Henry Ford die in het begin van de 20e eeuw de techniek uit de vleesslachterijen algemeen bekend maakte in de autoindustrie. Een techniek die hij stiekem zag bij Oldsmobile, waar ze al beperkt de assamblagelijn gebruikten voor het monteren van de Oldsmobile Curved Dash.