De lage-emissiezone - afgekort LEZ - is het paradepaardje van Europese regeringen. Een klein paard dat bedoeld is om vervuilende (diesel)auto's uit stadscentra te weren. De LEZ is ook aanwezig in België, in steden als Gent, Antwerpen en Brussel. Vanaf 2020 hanteren deze steden strenge normen. Je moet er dus voor zorgen dat je auto altijd welkom is.
De regels
Voordat we de alternatieven presenteren, kijken we eerst even naar de Belgische lage-emissiezones en hun nieuwe regels voor 2020. Antwerpen en Gent hebben dezelfde eisen: vanaf 1 januari 2020 moeten dieselvoertuigen minstens voldoen aan de Europese norm 5 (Euro 5) om toegelaten te worden. Ook auto's die rijden op benzine, LPG of aardgas zullen alleen toegelaten worden tot de Belgische lage-emissiezones als ze voldoen aan de Euro 2-norm en hoger. In Brussel zijn de regels iets minder streng, aangezien diesels vanaf de Euro 4-norm worden toegelaten.
“Oh, mijn God, mijn auto voldoet niet meer aan deze normen!" Geen paniek, want niet iedereen pendelt elke dag in en rond deze steden. Je kunt je huidige auto dus gemakkelijk te koop zetten op Autoscout24. Terwijl je daar bent, kun je ook op zoek gaan naar je nieuwe auto. Je nieuwe auto hoeft immers niet nieuw te zijn om te voldoen aan de lage emissiezones.
Voor de stadsbewoner met een budget: Opel Corsa
Een krap budget? Dat is op zich geen probleem. Want zelfs voor minder dan €5.000 vind je op Autoscout24 een hele reeks auto's die geschikt zijn voor LEZ. Je kunt kiezen voor een Toyota Aygo, Hyundai i10 of Opel Corsa. We raden je aan om te kijken naar benzineversies met een Euro 4-motor. Op die manier ben je er zeker van dat je ook na 2028 in de LEZs wordt toegelaten. Zolang de overheid haar eigen regels respecteert, natuurlijk...
Voor de trendy stadsauto: Fiat 500
Ben je modebewust en wil je bij de tijd blijven? Dan is er maar één optie in België: de Fiat 500. De huidige generatie is al sinds 2007 op de markt, maar je kunt beter op zoek gaan naar een recent model. Vanaf € 5.000 vind je al een goed exemplaar met weinig kilometers op de teller.
Voor grote gezinnen: Citroën Berlingo
Heb je thuis te weinig ruimte aan de eettafel en meer smartphones dan planten? Dan heb je waarschijnlijk een groot of gemengd gezin. Met drie (jonge) kinderen of meer is er maar één ding belangrijk voor je in een auto: ruimte. Een Citroën Berlingo in goede staat met een Euro 6 dieselmotor is al beschikbaar op Autoscout24 voor ongeveer €9.000. Hij mag ook in Antwerpen tot 2027. Wat handig!
Voor de topklasse rijder: Mercedes C-Klasse
De Mercedes C-klasse is momenteel een van de populairste auto's in de leasesector. Dat is goed nieuws voor tweedehands kopers, want al deze auto's komen op Autoscout24 terecht als recent gebruikte auto's, met een leuke korting bovendien.Het resultaat? Voor een C-Klasse Estate met Euro 6 dieselmotor uit 2015 betaal je ongeveer €15.000. Een koopje!
Voor de hybride motor: Toyota Auris TS HSD
Wil je geen hoge benzinerekeningen? Dan lijkt de hybride iets voor jou. Nog beter: een Toyota Auris stationwagon HSD .Een auto die een grote laadruimte combineert met een kleine dorst dankzij de hybride aandrijving. Voor ongeveer €15.000 vind je een goede versie.
Voor elektrisch rijden:
Vanaf volgend jaar (2024) zullen fabrikanten de dealers overspoelen met elektrische modellen. Maar je kunt nu al elektrisch rijden. Toegegeven, een Tesla ligt ver boven het gemiddelde budget, maar je hebt nog steeds verschillende alternatieven. De Renault Zoe bijvoorbeeld wordt al tweedehands verkocht voor minder dan €10.000. Iets verderop in het gamma staat de Nissan Leaf. Misschien niet de mooiste, maar wel heel praktisch!V oor de rest staat de tweedehandsmarkt vol met BMW i3's, Volkswagen e-UP's, e-Golfen en zelfs Hyundai Ioniq EV's.
Conclusie
Lage-emissiezones zetten de gewoonten van Belgische bestuurders op hun kop. En het is gemakkelijk te zien waarom. Tegen 2020 zal niet minder dan 17% van de in Vlaanderen ingeschreven voertuigen niet meer welkom zijn in Antwerpen en Gent. Het gevolg is dat elke nieuwe aankoop, nieuw of tweedehands, extra voorzichtig zal moeten zijn. Als je een diesel wilt houden, streef je best naar minstens een auto die voldoet aan de Euro 5-normen. Voor een benzineauto zit je tot 2025 goed met een Euro 3. We raden je echter aan om een auto te kiezen die ten minste aan de Euro 4-normen voldoet. Op die manier ben je veilig als de overheid plotseling besluit om de regels te veranderen...