Ook niet in Nederland geregistreerde voertuigen met Nederlandse inzittende op een Nederlandse weg zijn BPM plichtig. De betaling van BPM vindt plaats via het autobedrijf bij de aanschaf van de auto. Wanneer een consument een nieuwe auto koopt betaald deze een deel BTW, een deel voor de daadwerkelijke auto en een deel BPM aan de dealer. De dealer betaald deze BPM vervolgens aan de importeur, die het bedrag op zijn beurt afdraagt aan de belastingdienst. De hoogte van de BPM wordt bepaald aan de hand van de auto. De BPM regeling is zowel in Nederland als in Europa niet geliefd en omstreden. De BPM maakt auto's in Nederland een stuk duurder dan in andere landen in Europa. Daarnaast wordt deze belasting gezien als een belemmering van het vrije verkeer van goederen en diensten binnen de Europese Unie. Daarom heeft het Europees Parlement besloten dat de BPM afgeschaft moet worden en plaats moet maken voor een belastingheffing op basis van de CO2-uitstoot van een auto.
Vanaf 2010 is de afschaffing van de BPM ingegaan. In kleine stapjes wordt de BPM steeds lager en maakt deze plaats voor een CO2-heffing, beter bekend als slurptax. Bij deze CO2-heffing worden auto's met een lage uitstoot minder zwaar belast dan auto's met een hoge uitstoot. Vanaf 2013 zal de BPM 0% bedragen en zal de belasting volledig gebaseerd zijn op een CO2-heffing. Doordat de regeling geleidelijk afgeschaft wordt, verschilt de wetgeving over de belasting soms zelfs per half jaar. De CO2 grenzen worden steeds scherper waardoor de BPM en CO2-heffing op auto's veel verschilt.
Bij het importeren van een auto in Nederland moet er meestal nog een deel BPM en CO2-heffing afgedragen worden omdat dit niet gedaan is bij de aanschaf van de auto toen deze nieuw gekocht werd. Dit bedrag kan op meerdere manier berekend worden en moet direct bij invoering afgestaan worden aan de belastingdienst. De consument mag zelf de meest gunstige manier van berekenen kiezen. De berekening voor de rest-BPM is vrij complex omdat er rekening dient te worden gehouden met verschillende factoren van de auto zoals de nieuwprijs, CO2-uitstoot, leeftijd van de auto en nog meer.
*AutoScout24 Nederland B.V. kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik en/of de juistheid en compleetheid van de uitkomsten van de BPM Calculator. Voor meer informatie kunt u onze Algemene Gebruiksvoorwaarden Consumenten hier (link: http://about.autoscout24.com/nl-nl/au-company/au-company-agb/au-company-agb-as24.aspx) raadplegen.