Het criterium is heel eenvoudig: als u de rugleuning van de achterbank neerklapt, hoeveel ruimte kunt u dan vrijmaken in de koffer? Wij vergeleken meer dan 30 verschillende modellen en kwamen uiteindelijk op deze top 10 uit.
1. Skoda Superb Combi
De kampioen van de kofferruimte komt uit Tsjechië: de Skoda Superb Combi maakt maar liefst 1.950 liter aan bagageruimte vrij wanneer u de achterbank neerklapt. Ook met de achterbank rechtop is 660 liter aan kofferruimte een referentie. Ten slotte is het plaatsaanbod op de achterbank eveneens royaal.
2. Mercedes E-Klasse Break
Een Duitse klassieker. Al generaties lang combineert de Mercedes E-Klasse Break ruimte en rijcomfort: welgeteld 1.820 liter met de rugleuning van de achterbank neergeklapt. Het stevige prijskaartje vergt wel een aanzienlijke investering, maar u krijgt daar behoorlijk wat luxe en toptechnologie voor in de plaats.
3. Volkswagen Passat Variant
De Passat Variant wordt vaak vergeleken met de iets minder dure Superb Combi, maar moet uiteindelijk op vlak van afmetingen nipt de duimen leggen. Toch haalt hij probleemloos een ereplaats in dit lijstje: de Volkswagen maakt 1.780 liter aan kofferruimte vrij wanneer u de achterbank neerklapt.
4. Peugeot 508 SW
De vorige Peugeot 508 SW was een van de ruimste breaks op de markt. De nieuwe kiest meer voor stijl dan voor inhoud, maar legt desondanks nog verrassend mooie cijfers voor. 1.780 liter met de achterbank neergeklapt, exact evenveel als de Passat Variant. Maar met de achterbank rechtop doet deze Fransman iets minder dan de Duitser: 530 liter tegenover 650 liter.
5. Skoda Octavia Combi
Pluspunten voor de Tsjechen: twee modellen in de top 5. Ook de huidige Octavia Combi scoort dus goed op vlak van binnen- en kofferruimte. 610 liter voor bagage met de achterbank rechtop en 1.740 liter met de achterbank neer verklaren waarom deze Skoda een populaire break bij jonge gezinnen is. De nieuwe generatie belooft meer en minder, met maar liefst 640 liter met de achterbank rechtop, maar 1.700 liter met de rugleuning neer.
6. Hyundai i40 Wagon
Deze Koreaan wordt al een dagje ouder en het is maar zeer de vraag of Hyundai een opvolger voor hem plant. Toch heeft hij nog heel wat troeven achter de hand, waaronder een royale standaarduitrusting en zijn plaatsaanbod. 1.719 liter aan kofferruimte is een goede score voor deze break op leeftijd.
7. BMW 5 Reeks Touring
Nog zo’n Duitse klassieker vindt u bij BMW. De 5 Reeks Touring kan niet tippen aan het laadvermogen van zijn concurrent uit Stuttgart, de Mercedes E-Klasse Break, maar doet het met 1.700 liter verre van slecht. Verder zit deze Beier vol praktische trucjes, waaronder een afzonderlijk te openen achterruit zodat u voor kleine voorwerpen niet de hele kofferklep hoeft te openen.
8. Jaguar XF Sportbrake
De Jaguar XF Sportbrake moet concurreren met de Audi A6 Avant, BMW 5 Reeks Touring en Mercedes E-Klasse, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Onterecht, zo blijkt, want hij stoot met 1.700 liter de Audi uit deze top 10 en scoort met de achterbank neer even goed als de BMW. Alleen met de achterbank rechtop doet de XF nipt minder dan de 5 Reeks: 565 liter tegenover 570 liter.
9. Renault Mégane Grandtour
Deze Mégane Grandtour is de eerste break uit het C-segment in deze top 10. Met 1.695 liter aan bagageruimte laat hij heel wat rechtstreekse concurrenten achter zich. Meer zelfs: met 580 liter kofferruimte met de achterbank rechtop doet hij zelfs beter dan...
10. Renault Talisman Grandtour
… zijn stalgenoot uit een hoger segment. Inderdaad: de Talisman Grandtour doet qua kofferruimte nipt onder voor de Mégane Grandtour. Dat heeft vooral te maken met de onregelmatigere vorm van de Talisman-koffer en het functionelere gebruik van ruimte in de Mégane. Niet dat het verschil zo groot is: de Talisman Grandtour doet het met 572 liter met de achterbank neer en 1.681 liter met de achterbank rechtop.