Corsa A GSi
Opel is sinds enkele jaren bezig met de revival van de sportieve GSi-badge, een logo dat eind jaren 80, begin jaren 90 hoge ogen wist te gooien dankzij de Manta GSi en de Kadett GSi. Het was destijds dus een uitgemaakte zaak dat ook de eerste generatie Corsa een sportief GSi-derivaat zou krijgen. Die Corsa GSi deed een beroep op een 1.6-liter viercilinder met - in zijn krachtigste variant - een respectabele 101 pk. Een puike basis die op veel liefs kon rekenen in de rallywereld.
Corsa A GSi Michalak
Of het nog straffer kan voor de eerste generatie Corsa? Natuurlijk! Wat dacht u van een cabrio? Voor het autosalon van Frankfurt in 1982 kreeg Duitse tuner Michalak van Opel de opdracht een cabrioletversie te bouwen van de Corsa GSi. Tijdens het Duitse autosalon kreeg Michalak al 6 bestelbonnen binnen, uiteindelijk bouwde het bedrijf in totaal 98 exemplaren. Niet zo fraai gelijnd als een klassieke Porsche… maar wel een stuk zeldzamer!
Van Corsa naar Tigra
Een cabrio hebben we al van de lijst gevinkt, was er ook ooit een coupé van de Corsa? Jazeker! De Tigra. Een droombolide voor jonge twintigers eind jaren 90 die stiekem een kat in een zak kochten. Hoezo? Fundamenteel was dit een Corsa maar dan met 150 kilogram extra gewicht. U kreeg dus fraaiere looks, dat wel, maar een tragere auto in ruil. Gelukkig stuurde hij wel een stukje sportiever dankzij de afstelling door Britse autobouwer Lotus.
Snelle gezins-Corsa? Meriva OPC
Geloof het of niet, maar halfweg de nillies leek Opel wel de pedalen kwijt. Met de Signum als alternatief voor de Audi A4 Avant, de Zafira OPC als pijlsnelle minibus en deze Meriva OPC. Jawel, een seniorenauto met pittige inborst! Die inborst was een 1.6-liter turbobenzine met 180 pk, een motor die later zijn weg vond naar de Corsa OPC. Zelfs de Italiaanse concurrentie - niet vies van eigenaardige modelletjes - keek met ongeloof vanaf de zijlijn toe.
Corsa OPC Nürburgring Edition
Zwieren constructeurs ons anno 2019 om de oren met Nürburgringtijden, dan was de “Groene Hel” zo’n 10 jaar terug toch nog vooral een Duits feestje. Ook Opel deed mee met de Corsa OPC Nürburgring Edition. Dat was een specifiek voor de race-omloop ontwikkelde Corsa. Met sperdifferentieel, Brembo-remmen en een opgepompte 1.6-liter turbobenzine, goed voor 210 pk en 280 Nm koppel (in overboost).
Corsa-e Rally
En nu? Wat heeft Opel in petto met de zesde generatie? Dat is nog maar de vraag. Want de Duitse constructeur heeft een serieuze Franse onderdelenton om in te grabbelen. Autoscout24 geeft alvast een eervolle vermelding aan de Corsa-e in rallytrim. Want zeg nu zelf, een elektrische rallywagen? Daar had Opel nooit van gedroomd bij de lancering van de eerste Corsa in 1982.