1. Alfa Romeo 4C
Het gaat Alfa Romeo niet bepaald voor de wind. Naast de verouderde Giulietta heeft het amper twee modellen in zijn gamma, de Giulia en Stelvio, en de verkoopcijfers laten het afweten. Zowat dezelfde situatie als in 2013, toen deze 4C op de markt verscheen. Een radicale tweezitter met middenmotor, die het opnam – en de strijd verloor – tegen de Lotus Elise, Porsche Cayman en later ook de Alpine A110. Ook de Alfa Romeo MiTo is anno 2020 nergens meer te bespeuren.
2. DS 3
Deze DS begon zijn carrière als Citroën in 2010. Met de DS3 Racing had hij zelfs een heuse hot hatch, er was ook een cabrioletversie en sinds 2016 ging hij volledig als DS door het leven. De DS 3 bleef nog even in de catalogus naast de volledig nieuwe DS 3 Crossback, maar die crossover heeft de fakkel intussen volledig overgenomen. De Crossback gebruikt het nieuwe platform van de Peugeot 208 en Opel Corsa, en is er dus ook in een volledig elektrische variant.
3. Ford C-Max
De Ford C-Max deelde zijn platform met de vorige generatie Focus. Die laatste werd wel vernieuwd, maar de C-Max niet. De vraag naar dergelijke monovolumes, tien tot vijftien jaar geleden ijzersterk, is immers grotendeels verdwenen. SUV’s en crossovers hebben die rol overgenomen, en op dat vlak heeft Ford vandaag natuurlijk een uitgebreid aanbod. Er is dus anno 2020 geen plaats meer voor deze C-Max, of voor de kleinere B-Max.
4. Infiniti QX30
Er zijn zo van die merken die er een discreet bestaan op nahouden op onze markt. Neem nu Infiniti, de luxedochter van Nissan. Dat merk vond zijn bestaan in West-Europa zelfs te discreet, en besliste om zich volledig van onze markt terug te trekken. Gedaan dus met de Q30, die gebaseerd is op de vorige generatie van de Mercedes A-Klasse. En met deze QX30, die zijn fundamenten deelt met de vorige GLA.
5. Jaguar XJ
De XJ was het tweede model dat eind jaren 2000 Jaguars nieuwe designrichting inluidde, na de XF. Maar misschien wel de belangrijkste: de XJ is immers Jaguars vlaggenschip. Een dat na een carrière van tien jaar op pensioen wordt gestuurd, om vanaf dit jaar plaats te maken voor een volledig nieuwe generatie. Volgens Jaguar zal die volledig elektrisch zijn.
6. Opel Mokka X
Nu Opel in handen is van het Franse PSA, ook eigenaar van Peugeot en Citroën, werd er schoon schip gemaakt in het gamma. Sinds 2017 leefden de Opel Crossland X en de al iets oudere Mokka X broederlijk naast elkaar. Maar Opel neemt stilaan afscheid van alles wat het merk nog aan vorige eigenaar General Motors doet denken. Inclusief de nochtans populaire Mokka X, die nog op een GM-platform stond. Ook de Opel Karl en Adam werden uitgezwaaid.
7. Suzuki Baleno
Ook Suzuki ziet de laatste tijd zijn gamma uitdunnen. De nieuwe Jimny blijkt populairder dan verwacht, dus de Japanners proberen de populaire vraag weer wat onder controle te krijgen. De Celerio en Baleno beantwoorden dan weer niet meer aan de strengste uitstootnormen. Bij de Baleno pleitten de gelijkaardige afmetingen aan de Swift en de wat saaiere uitstraling evenmin in zijn voordeel.
8. Toyota Avensis
U was ‘m wellicht al vergeten, maar de Toyota Avensis had er behoorlijk wat dienstjaren op zitten. Tien om precies te zijn, met tussendoor twee facelifts. Die namen niet weg dat de Avensis op onze markt wat wegdeemsterde. Toyota besliste om hem niet te vervangen door een opvolger, maar door een model dat het buiten Europa al goed deed: de Camry. Het moderne en flexibele platform en de hybride aandrijflijnen pleitten in het voordeel van de Camry. Exit Avensis dus.
9. Volkswagen Beetle
De Fiat 500 en Mini Hatch zijn al sinds hun entree begin jaren 2000 mateloos populair. Voor de Volkswagen Beetle leek de saus niet te pakken. De iconische Kever blijft een succes bij oldtimerliefhebbers, maar de opvolgers waren geen schot in de roos. Niet in 1997, met de eerste zogenaamde New Beetle, en niet in 2011, met de Beetle. Geen derde generatie dus: Volkswagen investeert uiteraard liever in nieuwe technologie dan in een nichemodel.
10. Volvo V40
Gebouwd bij ons in Gent en een behoorlijk succes: de Volvo V40. Het instapmodel van het Zweedse gamma scoorde bijzonder goed onder leasingrijders, maar was vorig jaar nog het enige Volvo-model dat niet op de moderne platforms was overgestapt en nog een beroep deed op een oud Ford-platform. Er was lange tijd sprake van een SUV- of crossoverachtige opvolger voor deze V40, maar met de populaire XC40 en de Polestar 2 is het vandaag lang niet zeker of de populaire hatchback überhaupt nog rechtstreekse opvolging krijgt.