Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Kopen
Focus: Kopen

Een nieuwe auto leasen of kopen: wat is voor jou het beste?

Vandaag een nieuwe auto kiezen, is niet makkelijk. Ga je opnieuw voor een benzine of zelfs een diesel, of vind je het al tijd om over te stappen op 100% elektrisch rijden, of eerder de gulden middenweg met een (plug)-in hybride?

Wat je ook kiest, je moet ook beslissen hoe je hem op je oprit parkeert: door hem te kopen of eerder te leasen. We zetten de voor- en nadelen van beide mogelijkheden op een rijtje.

Terwijl leasen vroeger een praktijk was die enkel bedrijven toepasten om hun wagenpark te financieren, is het iets wat vandaag ook bij particulieren steeds meer ingeburgerd is geraakt. In de garage kan je ervoor kiezen, je vindt online aanbieders en zelfs in de supermarkt kan je tegenwoordig ingaan op een aanbod voor een ‘private lease’. Maar waarom zou je dat doen, of waarom zou je eerder kopen?

Kosten

Het grootse voordeel van een auto leasen is het kostenplaatje, of toch in elk geval de voorspelbaarheid van die kosten. Wanneer je een auto koopt, betaal je ofwel het volledige aankoopbedrag in één keer, ofwel ga je het bedrag of een deel daarvan lenen bij de garage, de bank of een andere kredietinstelling. Dat betekent dat je gedurende de looptijd van je krediet het volledige bedrag van de auto afbetaalt, met daarbovenop intrest. Wanneer je gaat leasen, betaal je de afschrijving, met andere woorden het waardeverlies van de auto tijdens de leaseperiode, met uiteraard daarbovenop ook intresten. De afschrijving is een stuk lager dan de totale waarde van de auto, waardoor je gespreid over de looptijd van je leasingcontract een lager bedrag betaalt dan wanneer je de volledige aankoopsom zou gaan lenen.

Daarnaast spreid je bij een leasingcontract ook de bijkomende kosten over het aantal maanden van je leasingcontract. De verzekering, de taksen en het onderhoud bijvoorbeeld. Die betaal je niet in één keer bij het inschrijven van je auto, jaarlijks of telkens je de garage bezoekt voor onderhoud, maar maandelijks. Op die manier heb je een beter zicht op hoeveel je auto je precies zal kosten per maand, en word je niet opgezadeld met hoge kosten in één keer. Bovendien maken leasemaatschappijen soms afspraken rond de kosten van het onderhoud en hebben ze goede contacten met verzekeraars, waardoor de kosten voor onderhoud en verzekering die ze in je contract incalculeren lager kunnen zijn dan wanneer je zelf een verzekering afsluit of op onderhoud gaat.

Check einde contract

Altijd een recent model

Zowel bij kopen als leasen heb je een zekere mate van flexibiliteit, zij het dan op andere vlakken. Een auto kopen doe je meestal om hem te houden voor een wat langere periode, terwijl de looptijd van leasingcontracten vaak op een jaar of 4 ligt. Dat wil zeggen dat je – gezien de kosten die verbonden zijn aan de vroegtijdige stopzetting van een leasecontract – meestal voor die periode aan je leaseauto vast hangt, maar ook dat je gemiddeld om de 4 jaar van auto wisselt, waardoor je altijd met een recent model model rijdt. Daardoor kan je ook overschakelen naar een aandrijving die op dat moment interessant is. Terwijl je 4 jaar geleden misschien koos voor een model op CNG omdat dat toen voordelig was, kies je nu waarschijnlijk eerder voor een plug-in hybride model of een fiscaal voordelige 100% elektrische auto.

Wat elektrische auto’s betreft: ben je nog altijd niet overtuigd van de levensverwachting op de lange termijn van batterijen en wil je niet daaraan gebonden zijn, dan is leasing een goede optie. Eventuele risico’s na het aflopen van het leasecontract zijn immers voor de leasemaatschappij en niet voor jou. Zeker gezien de snelheid waaraan de technologie op het vlak van batterijen en opladen evolueert, kan dat een voordeel zijn. En over dat opladen: bij een leasingcontract voor een elektrisch model kan je vaak ook kiezen om de plaatsing van een oplaadpunt mee in het contract op te nemen. Daardoor betaal je de plaatsing van een laadpaal thuis niet in één keer, maar wel gespreid over de looptijd van je leasecontract, waarbij het laadpunt na afloop van het contract meestal afgeschreven is en je het kosteloos kan behouden.

Mini - leasing Deloitte

Flexibiliteit

“Mijn auto, mijn vrijheid”, klinkt het bij veel mensen ook vandaag nog. Een auto bezitten is voor velen dan ook nog altijd de norm. En dat biedt het voordeel dat er geen vaste termijn staat op hoe lang je een auto moet houden. Ben je je nieuwe auto na een jaar al beu, beantwoordt hij niet meer aan je mobiliteitsbehoeften, of is hij op fiscaal vlak niet langer voordelig? Dan kan je op eender welk moment afscheid nemen van je huidig vierwieler en een exemplaar kopen dat helemaal voldoet aan je wensen. Het nadeel daarbij is natuurlijk wel dat je zelf af te rekenen hebt met een eventueel lagere restwaarde en je dus de kans loopt dat je een deel van het geld dat je in je auto investeerde kwijt bent. Anderzijds kan het natuurlijk ook zijn dat je meer voor je auto terugkrijgt dan je dacht dat hij nog waard was. Een mes dat in twee richtingen snijdt dus.

Bovendien ben je bij een leasingauto ook gebonden aan een aantal kilometers dat inbegrepen is in je contract. Rij je meer dan het afgesproken aantal, dan mag je je op het einde van je leasingcontract verwachten aan een extra kost per gereden kilometer.

Rijden algemeen

Personaliseren

Bij een auto die je eigendom is, heb je meer mogelijkheden om hem te personaliseren. Ben je een fan van tuning? Dan heb je – binnen de wettelijke voorschriften uiteraard – alle mogelijkheden om je auto naar eigen smaak en budget aan te passen. Dat ligt bij een leasingwagen wel anders. Het hoeft daarbij trouwens niet enkel te gaan om zwaar tuningwerk zoals een andere ophanging, een niet-originele uitlaat of een set spoilers waar eventueel aanpassingen aan het koetswerk voor nodig zijn, alles wat niet-origineel is zou je wel eens geld kunnen kosten als je het aan het einde van je leasingcontract niet in de oorspronkelijke staat herstelt. Ook met achteraf geplaatste accessoires zoals een trekhaak let je maar beter op: stel in elk geval de vraag aan de leasingmaatschappij voor je aanpassingen gaat doen aan je auto.

Koetswerkherstelling mazda 2

Let wanneer je een leasingcontract afsluit ook op wat de bepalingen zijn rond onvrijwillige schade aan je auto. Draai je op voor de volledige kost van de herstelling of betaal je slechts de vrijstelling die voorzien is in het verzekeringscontract? Als een auto je eigendom is, zit je misschien niet zo in met een kras op je bumper of een bluts in het koetswerk, waardoor je niet aankijkt tegen een reparatiefactuur, hoogstens tegen een lagere verkoopprijs als je beslist om de auto te verkopen. Voor die verkoop sta je bij een auto die je eigendom is natuurlijk ook zelf in, terwijl je bij een leasingcontract het comfort hebt om gewoon de sleutels terug in te leveren en je daarna niet al te veel aan te trekken van het verdere verloop.

Koetswerkherstelling mazda

Conclusie

Leasen of kopen? Het is een beslissing die vooral zal afhangen van je behoeften, het meteen beschikbare budget of de mogelijkheid om al dan niet een lening af te sluiten voor de aankoop en hoe nauw je betrokken wil zijn bij het aan- en verkooppproces en het dagdagelijkse beheer van een auto. Wat je ook doet, vergelijk als je kiest voor leasing wat er precies in de kleine lettertjes van het contract staat, en becijfer wanneer je een auto koopt wat hij je precies zal kosten. Op die manier vermijd je in beide gevallen onaangename verrassingen.

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto

Online reviews: van levensbelang bij de aankoop van een auto

Advies · Voorbereiding aankoop
KiaEV6GT - algemeen

Koopgids: zo zet je de stap naar elektrisch rijden

Advies · Voorbereiding aankoop
Auto-500-euro

Een auto voor 500 euro: kan dat?

Advies · Voorbereiding aankoop
Ontdek meer