Er bewoog lange tijd weinig in autoland maar de laatste jaren ging de autosector in stroomversnelling. Met de opkomst van nieuwe merken tot gevolg. Deze compleet nieuwe merken zal je binnenkort zien rondrijden op onze Belgische wegen:
Microlino
D’Ieteren, de importeur van producten van de Volkswagen Group (VW, Skoda, Audi, Seat,...) heeft een nieuw merk in haar portefeuille: Microlino! Hoewel je het gelijknamige product bezwaarlijk een auto kan noemen is de Microlino een compacte tweezits EV met de deur vooraan. Autokenners zullen meteen door hebben dat dit een moderne reïncarnatie is van de BMW Isetta uit de jaren 50.
Rimac
Nu we toch bij D’Ieteren zijn, de VW importeur houdt zich niet enkel bezig met een nieuw kleintje, ook is het de officiële verdeler van Rimac. Ri-watte? Rimac, een Kroatische autofabrikant die tegenwoordig mede-eigenaar is van Bugatti én de snelste (elektrische) ter wereld produceert; de Nevera.
BYD
Vergeet Tesla, het Chinese BYD is op weg om de grootste producten van elektrische auto’s ter wereld te worden. Na furore te maken op het Chinese vasteland en andere contreien is het merk eind 2022 neergestreken in België met maar liefst 3 elektrische modellen.
SWM
OneAutomotive, een familiebedrijf uit Geel, zet zich steeds meer in de markt als een importeur. Na eerder merken zoals BAIC, Bestune, DFSK en Seres te importeren vanuit China, staat er nu een nieuweling bij de dealer: SWM. Dat Speedy Working Motors heeft een designhuis in Milaan en bouwt haar auto’s in China.
Lancia
Jawel, dat las je goed. Het ter ziele gegane Lancia wordt terug uit het graf gehaald door moederbedrijf Stellantis. In 2024 zal het merk terug verschijnen in België met een nieuwe generatie Ypsilon. Op korte termijn volgen dan nog twee nieuwe modellen. Opmerkelijk; vanaf 2028 wil lancia zich profileren als een 100% elektrisch model.