Decennialang was het simpel: was je op zoek naar een nieuwe auto, dan ging je langs bij de lokale (of minder lokale) garage om een prijs te negotiëren. Dat lijkt binnenkort echter verleden tijd. Want steed vaker laten automerken toe om een auto online te bestellen.
De toekomst van de autoverkoop
Kijken we even in de glazen bol van de toekomstige autoverkoop, dan kan die er wel eens als volgt uit zien: Een auto kopen doe je via een online showroom. Die is tenslotte altijd geopend, 24 uur per dag. Via de configurator zie je perfect hoe je auto er uit zal zien en hoeveel hij gaat kosten. Je bestelling stuur je dan door en je schrijft een klein voorschot over.
Liever eerst nog de auto zelf voelen? Dan kan dit via enkele testcentra in het land. Je auto zelf, die haal je tenslotte af bij een merkgarage waar je ook nog het onderhoud uit laat voeren of - nog een stap verder - wordt simpelweg voor je deur afgezet.
Geen verre toekomst
Verschillende automerken experimenteren al met deze vorm van onlineverkoop. Zo koop je jouw Tesla de facto volledig online. Idem voor de modellen van Polestar. Merken zoals Mercedes, Kia, Hyundai en Toyota experimenteren ook met deze vorm van verkoop maar doen dit met speciale edities, zeldzame modellen of lancering-edities.
Autobouwer Lynk&Co gaat nog een stapje verder en biedt een zogenaamde “Netflix-service” aan waarbij je geen auto online koopt maar wel huurt per maand. Betaal je de maandelijkse huur aan Lynk&Co, dan komen ze het voertuig voor je deur afzetten. Geen zin of nood aan een Lynk&Co volgende maand? Geen probleem! Dan wordt het voertuig simpelweg terug opgehaald.
Eerder norm dan uitzondering
Leggen we onze oren te luister bij verschillende automerken, dan hoor je dat zowat al die merken bezig zijn met de omschakeling naar online-verkoop. Online kan je tenslotte dé ideale showroom aan je klant bieden met alle modellen, alle kleuren en alle uitvoeringen. Een showroom die dag en nacht open is. Lucratief voor de autobouwer natuurlijk.