Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Kopen
Focus: Kopen

Online reviews: van levensbelang bij de aankoop van een auto

Een tweedehandsauto kopen draait om vertrouwen. Vertrouwen in de auto, maar ook vertrouwen in de verkoper en in de gemaakte afspraken. Hoewel de meeste verkopers te goeder trouw zijn, zit er hier of daar ongetwijfeld ook een rotte appel tussen.

Online reviews zijn dan ook een informatiebron van onschatbare waarde die je kunnen waarschuwen voor eventuele malafide praktijken.

Wanneer je op vakantie gaat, bekijk je bij het boeken van je hotel de commentaren van reizigers die je voorgingen, je bekijkt de tevredenheidsscore van de luchtvaartmaatschappij waar je je vlucht boekt, of de site waarop je je huurauto boekt te betrouwen is en wat de niet te missen bezienswaardigheden zijn op je bestemming. En eens ter plaatse check je online welke restaurants aan of af te raden zijn op basis van ervaringen van andere bezoekers. Kortom: online reviews zijn belangrijker dan ooit. Ook wanneer je een auto koopt!

‘Gewapend’ met kennis

Reviews van een model dat je wil kopen heb je ongetwijfeld al opgezocht op gespecialiseerde autosites, sociale media of via kanalen as YouTube, maar ook meningen van kennissen die al eigenaar zijn van het model dat je graag wil. Bij verkopers is dat laatste iets ingewikkelder. Tenzij je toevallig iemand kent die al een auto kocht bij de handelaar waar je je droomauto te koop hebt zien staan, moet je het doen met feedback van mensen die je niet kent. Mensen die een beoordeling over de handelaar hebben achtergelaten op de AutoScout24.be, via Google of gespecialiseerde websites zoals bijvoorbeeld TrustPilot. De waardering of afkeur die daar geuit wordt, is natuurlijk niet heilig, maar het geeft toch een indicatie van wat je zou kunnen verwachten.

Let daarbij niet enkel op de score in cijfers of sterren, maar lees ook eventuele commentaren die mensen neerpennen. Hou in het achterhoofd dat één enkele slechte review niet het einde betekent. Het kan immers gaan om een éénmalig misverstand, een spijtig voorval of een gefrustreerde koper. Maar als je ziet dat bepaalde commentaren regelmatig terugkomen of dat alle scores aan de lage kant zijn, mag je je terecht vragen stellen. Ook dat hoeft trouwens niet noodzakelijk te betekenen dat je niet met de handelaar in zee gaat, het geeft je wel de nodige wapens en kennis om op je hoede te zijn voor bepaalde mistoestanden. Of je kan de verkoper confronteren en hem vragen om de nodige zaken op het contract te vermelden om ervoor te zorgen dat je gedekt bent als er iets voorvalt.

Online

‘Review marketing’

Uit studies blijkt dat jongeren meer aandacht hechten aan online reviews dan oudere kopers. Logisch: zij groeiden op in het digitale tijdperk, kopen vaker online (waar reviews van levensbelang zijn) en hechten belang aan het online community-gevoel. Handelaars die mee zijn met hun tijd, besteden dan ook de nodige aandacht aan hun online aanwezigheid en aan de reviews die klanten over hen schrijven. Ze kunnen ook investeren in ‘review marketing’. Daarbij wordt actief ingezet op het verzamelen van reviews, tot het stimuleren of belonen van klanten die een review schrijven toe, die vervolgens gebruikt worden om een beeld te schetsen van het bedrijf.

En dat is belangrijk. Het creëert immers vertrouwen, trekt een kwaliteitsbewust koperspubliek aan en leidt op die manier tot betere verkoopresultaten. Als handelaar is het daarbij belangrijk om negatieve kritiek niet te schuwen. Even goed als een positieve review, kan de manier waarop een negatieve review aangepakt wordt, zorgen voor vertrouwen. Als er op een respectvolle manier ingegaan wordt op een eventuele negatieve review, waarbij het probleem geschetst wordt, maar ook de ondernomen stappen om het probleem op te lossen en de dialoog die daarbij gehanteerd is, kan dat potentiële kopers een positief beeld geven van hoe je als verkoper werkt.

Review marketing - klanten verzorgen

Review van de reviews?

Aangezien reviews vandaag de dag zo belangrijk zijn, zetten ze ook de deur open voor misbruik, en dat op verschillende manieren. Handelaars die werknemers of vrienden laaiend enthousiaste reviews laten schrijven, kopers die hun niet altijd terechte frustratie ventileren of zelfs gespecialiseerde oplichters die handelaars overspoelen met negatieve reviews bij wijze van chantage en de slechte reviews enkel tegen betaling terug verwijderen. Daarom is het belangrijk dat je reviews met een kritisch oog bekijkt. Lijken ze geloofwaardig (zowel de positieve als de negatieve reviews), zijn er zaken die vaak terugkomen, zijn er uitschieters in negativiteit of positiviteit, wat is de toon van reviews waar je aan twijfelt en hoe reageert de verkoper erop? Allemaal zaken die je in het achterhoofd kan houden wanneer je reviews bekijkt. Hoe groter het aantal reviews, hoe waarschijnlijker dat de gemiddelde score een waarheidsgetrouwe reflectie is van hoe het er precies aan toe gaat.

Wat ook kan helpen is dat je verschillende bronnen raadpleegt over de handelaar waar je een auto wil kopen. AutoScout24 zelf natuurlijk, en Google reviews, maar ook via Facebook kan je soms reacties terugvinden of ervaringen van kopers die je voor gingen. Maar zoals altijd: let ook hier goed op en weet feiten van fictie te scheiden. Reageren van achter een scherm is makkelijker dan in het echt of in geverifieerde reviews een mening geven.

sleuteloverhandiging

Schrijf zelf reviews

Als je weet hoe belangrijk reviews zijn, weet je ook dat zelf je ervaringen delen voor andere gebruikers van grote waarde kan zijn. Aarzel dan ook niet om zelf een beoordeling te geven aan de handelaar als je er een auto kocht. Een cijfer of sterren-score is een begin, maar voor de volledigheid schrijf je ook best je ervaringen neer. Hoe was het eerste contact, werden gemaakte afspraken voor de bezichtiging en testrit nagekomen, hoe was de communicatie tussen jou en de verkoper, wat werd er bij de eventuele ondertekening van het contract op papier gezet en werden de gemaakte afspraken nagekomen, waren er bepaalde problemen of net positieve zaken die het vermelden waard zijn… allemaal elementen die geïnteresseerden die na jou contact opnemen met de handelaar kunnen helpen met zich een beeld te vormen met wie ze in zee gaan.

Let erop dat je je in je beoordeling houdt aan de feiten, dat je duidelijk en gestructureerd je ervaringen neerschrijft en op een bondige manier je mening geeft over de handelaar, de auto die je er kocht en de service die je kreeg. Aarzel ook niet om – als dat mogelijk is – achteraf een update te plaatsen over hoe de verdere ervaringen waren, of er achteraf nog contact geweest is met de handelaar, of er problemen waren met de auto die je kocht en hoe die opgelost werden, … kortom, alles om ervoor te zorgen dat andere consumenten op de hoogte zijn. Want dat is toch ook wat je zelf wil wanneer je een online review leest?

Rijden algemeen

Artikel delen

Alle artikels

Algemeen (Citroën)

Een nieuwe auto leasen of kopen: wat is voor jou het beste?

Advies · Voorbereiding aankoop
KiaEV6GT - algemeen

Koopgids: zo zet je de stap naar elektrisch rijden

Advies · Voorbereiding aankoop
Auto-500-euro

Een auto voor 500 euro: kan dat?

Advies · Voorbereiding aankoop
Ontdek meer