We spreken dan van het jaar 1886 waarna het tot 1901 duurde alvorens Mercedes de snelheid verdubbelde. Twee jaar later doorbreekt Mercedes de grens van 60 km/h. De ontwikkeling van snelle auto's verliep hierna snel. Bentley haalt in 1921 met zijn 3-liter Super Sports een snelheid van 160 km/h terwijl de Mercedes-Benz SSK Murphy Roadster in 1929 goed is voor 210 km/h. In 1954 doorbreekt de Mercedes-Benz 300SL de grens van 250 km/h. De Lamborghini Countach Walter Wolf Tune is in 1975 goed voor 314,9 km/h met een model waarvan slechts 3 exemplaren zijn geproduceerd. In 1993 is de Jaguar XJ220 met 349,2 km/h de snelste auto ter wereld om in 1994 te worden onttroond door de 370km/h van de Schuppan 962CR. Maar wat is de snelste auto op dit moment?
Onderstaande lijst toont de top 10 snelste auto's die verkrijgbaar zijn voor de consument en goedgekeurd zijn voor gebruik op de openbare weg.
De Bugatti Chiron uit 2016 heeft momenteel de titel van de snelste auto ter wereld. De 8-litermotor is voorzien van 4 turbo's die samen goed zijn voor 1479 pk. De auto haalt een duizelingwekkende snelheid van 463 km/h. Voor de straatuitvoering heeft Bugatti de motor gelimiteerd tot 420 km/h.
De Hennessey Venom GT is in de basis een Lotus Exige, maar dan wel zo aangepast en getuned dat de auto in 2014 wereldwijd met 435 km/h de titel 'snelste auto ter wereld' verdiende.
Het Zweedse Koenigsegg combineert in de Agera R een krachtbron van 1115 pk met het gebruik van zeer lichte materialen zoals kevlar, koolstofvezel en aluminium. Het geeft de auto uit 2011 een topsnelheid van 420 km/h. Het model heeft wel het record van optrekken van 0 km/h tot 300 km/h op zijn naam staan. Deze recordtijd staat op 14.53 seconden.
De Shelby Super Cars Aero TT was in 2007 kortstondig de snelste auto met een snelheid van 413 km/h. De Ultimate Aero doet hier nog eens 5 km/h bovenop. Verantwoordelijk voor deze snelheden is een 3-liter V8 twin-turbomotor.
De Saleen S7 Twin stamt uit 2005 en heeft de beschikking over een 750 pk twin-turbo aandrijving. De snelle auto heeft een topsnelheid van 399 km/u en accelereert in 2.8 seconden van 0 km/h tot 100 km/h.
Het tweede model van Koenigsegg in de top 10 is de CCX uit 2006. Het uit aluminium vervaardigde motorblok van de 4.8-liter V8 motor is goed voor 396 km/h. De body van de auto is geheel opgetrokken uit carbonfiber en kevlar.
de iconische McLaren F1 is met een totale productie van 107 exemplaren een zeldzaam model. Na enkele modificaties behaalde de auto in 1998 een snelheid van 391 km/h. Een race-uitvoering van de F1 wint in 1995 de 24-uursrace van Le Mans.
Zenvo is een kleine producent van exclusieve hypercars uit Denemarken. De Zenvo TS1 combineert een 6.8-litermotor met een turbo en supercharger, samen goed voor een topsnelheid van 386 km/h.
Het Britse Nobel Automotive introduceert in 2009 de Noble M600. De in carbonfiber uitgevoerde auto is voorzien van een Volvo V8 krachtbron met twin-turbo en elektronische brandstofinjectie.
De Gumpert Apollo is ontwikkeld door Roland Gumpert, het toenmalige hoofd van de Audi sport divisie. Met een 'bescheiden' krachtbron van 650 pk is de auto goed voor een topsnelheid van 360 km/h.
Voor het absolute snelheidsrecord komen enkel die auto's in aanmerking die alleen maar zijn gebouwd om op korte tijd hun pure topsnelheid op een recht en vlak stuk ondergrond te behalen. Deze modellen lijken meer op een raket met wielen waarbij duizelingwekkende snelheden worden behaald. Zo haalt de Spirit of America Sonic 1 in 1965 een snelheid boven de 1000 km/h. Het Britse project Thrust 2 behaalt in 1983 een topsnelheid van 1027 km/h. Het duurt tot 1997 voordat de Thrust SSC met 1227 km/h de geluidsbarrière doorbreekt, waarmee het de snelste auto van de wereld is. De auto werd bestuurd door Andy Green die met zijn nieuwste project 'Bloodhound SSC' in de nabije toekomst een poging gaat wagen om een snelheid van ruim 1600 km/h te behalen.
Raceauto's zijn gemaakt voor snelheid, maar ze hebben in vele gevallen ook te maken met beperkingen waardoor de topsnelheid lager uitvalt dan theoretisch mogelijk is. Ze zijn alleen geschikt voor het circuit waarbij bochten en technische reglementen de remmende factor zijn. Juan Pablo Montoya behaalde in 2005 tijdens de Grand Prix van Italië met 372 km/h de hoogste tot nu toe gereden maximumsnelheid met een Formule 1-wagen. BAR-Honda experimenteerde in 2006 met een 3.0-liter V10 motor. De behaalde 1000 pk geeft de auto een snelheid van 400 km/h. Bij de andere koningsklassen is de Indycar goed voor 378 km/h terwijl de Nascar raceauto maximaal 378 km/h heeft gehaald. De snelste Le Mans is momenteel de hybride aangedreven 919 Hybrid waarmee Mark Webber in 2015 ruim 340 km/h klokte in een auto die geschikt is om 24 uur in wedstrijdverband te rijden.
De elektrisch aangedreven snelste auto ter wereld is door zijn techniek een geheel eigen categorie. De snelle uitvoeringen maken gebruik van vier elektromotoren met een eigen versnellingsbak die elk hun eigen wiel aandrijven. In tegenstelling tot de conventionele verbrandingsmotor is de elektromotor in staat om zijn gehele vermogen in één keer af te geven. Koploper is momenteel de NextEV Nio EP9 waarvan slechts 6 exemplaren zijn gebouwd. Een totaal van 1360 pk geeft de auto een topsnelheid van 313 km/h.