De grootste evolutie van de autosector in Europa in de voorbije vijf jaar? Niet zozeer de elektrische auto, maar wel de opkomst van de Chinese modellen. Die impact begint nu uitermate duidelijk te worden in de cijfers. Dat blijkt alvast als we Jato Dynamics raadplegen. Ondertussen is 20% van de elektrische auto’s die worden ingeschreven in Europa geproduceerd in China.
Sterke start van het jaar
We zeggen wel “ondertussen”, maar op dit moment kan dat aandeel zelfs al groter zijn. De meest recente cijfers van onderzoeksbureau Jato Dynamics stammen namelijk uit februari van dit jaar (2024). Daaruit valt te halen dat februari 2024 met 988.116 ingeschreven auto’s in 28 Europese landen goed was voor een groei van 10% tegenover februari 2023.
De benzinewagen bleef daarbij immer populair, met een marktaandeel van 61%. De diesel, die ziet zijn aandeel dalen tot amper 15%. De rest van het volume wordt opgevuld door plug-in’s, hybrides, alternatieve brandstoffen en - uiteraard - EV’s. Vooral bij dat laatste segment valt een interessante twist waar te nemen; de steeds sterkere hand van China.
Meer dan Zuid-Korea
Voor je er van uitgaat dat de Chinese president Xi Jinping volop de aanval heeft geopend op Europa, moeten we eerst nuanceren. De cijfers hieronder slaan niet terug op “Chinese automerken”, maar wel op “EV’s die worden gebouwd in China”. Een belangrijke nuance, want ook merken zoals Volvo, BMW, MG, Tesla en Dacia bouwen voor Europa bedoelde auto’s in China.
Wat blijkt nu? Dat in februari 2024 1 op de 5 geregistreerde elektrische auto’s in Europa een Chinees paspoort bij zich had. Nemen we er ook Chinese auto’s met andere aandrijflijnen bij, dan zien we een groei van maar liefst 45% (!) tegenover februari 2023. Om dat in perspectief te brengen: tegenwoordig komt zo’n 4% van alle nieuw geregistreerde auto’s in Europa (ongeacht de aandrijflijn) uit China. Daardoor doet China het beter dan Italië, Zuid-Korea, Marokko en Roemenië. Landen die van oudsher massaal auto’s produceren voor Europa.
Koning MG
Het valt dus niet te ontkennen dat er gigantische volumes van Chinese auto’s Europa aan het betreden zijn. Gaan we dieper in op die 4% van februari 2024, dan merken we échter interessante details op. Zo droegen net niet de helft van die in China geproduceerde auto’s (44%) een badge van Tesla, Volvo of Dacia.
MG neemt dan weer een indrukwekkende 40% van de totaal in China geproduceerde auto’s voor Europa op zijn schouders. Waardoor je het merk gerust de marktleider mag noemen. Zelfs nog voor gigant BYD die zich samen met een rist andere Chinese merken moet neerpoten in de resterende 16%.
Het goede nieuws
Het goede nieuws als je anti-China geproduceerde auto’s bent? Hoewel de cijfers indrukwekkend lijken, heeft de Chinese autosector nog een serieuze weg te gaan voor het écht een grote impact kan maken in Europa. Duitsland neemt bijvoorbeeld 20% van de voor Europa geproduceerde auto’s voor zijn rekening. Op de hielen gevolgd door Spanje (14%) en Frankrijk (7,9%). Dan is die 4% van China eerder magertjes.
Het goede nieuws als je wel zo’n Chinese auto kan smaken van pakweg BYD en MG? Beide merken zullen op korte termijn een Europese productiesite uit de grond stampen om lokaal auto’s te produceren. Leapmotor, het “nieuwe” Chinese budgetmerk van Stellantis (met ook Peugeot, Fiat, Jeep in handen) zal dit jaar nog auto’s gaan produceren in Polen om zo een vuist te vormen tegen de Dacia Spring die… in China van de band rolt. Jep, de autosector is complex, laat dat duidelijk zijn.