In ons collectieve geheugen lijken snelheidsbeperkingen een relatief recent idee te zijn. We hebben immers allemaal wel een oom of grootvader die vertelt dat je in zijn tijd zonder problemen snel kon rijden. Maar dat klopt niet helemaal: de eerste boete voor overdreven snelheid dateert uit... 1896.
Vier keer toegestane snelheid
Die gebeurtenis vond meer dan 125 jaar geleden plaats in Paddock Wood, in het Britse graafschap Kent. Een politieagent merkte er een auto op die tegen een hoge snelheid reed. Hij zette daarop de achtervolging in... per fiets. Na vijf mijl haalde hij de auto in en gaf hij de chauffeur ervan de eerste boete voor overdreven snelheid in de geschiedenis van de auto, met een bedrag van twee shilling.
De chauffeur, Walter Arnold, reed vier keer de toegestane snelheid: 8 mijl per uur, waar hij destijds 2 mijl per uur mocht rijden (3,2 kilometer per uur). Arnold had de boete echter kunnen vermijden: de Britse wet voorzag dat gemotoriseerde voertuigen sneller mochten rijden als ze vooraf werden gegaan door een voetganger die met een rode vlag zwaaide... In datzelfde jaar nog, 1896, werden de Britse snelheidslimieten verhoogd tot 14 mijl per uur (22,5 kilometer per uur) door de evolutie van de automobiel.
Walter Arnold reed trouwens met een Arnold-Benz Motor Carriage, aangedreven door een ééncilinder van 5 pk. Het ging om een versie die werd gebouwd onder licentie van de Benz Victoria, het merk van de eerste auto ter wereld. Maar dat is een verhaal voor een andere keer.
(Foto's: Bonhams en Swansea Museum)