De vierde generatie Golf was de eerste die een R-logo op de bips gekleefd kreeg. Dat is dit jaar alweer twintig jaar geleden: in 2002 debuteerde de Golf R32, met 3,2 liter grote VR6 in het vooronder die 241 pk en 320 Nm richting de vier wielen stuurde. Dat gebeurde via een manuele zesbak of, voor het eerst op een productiewagen, via een versnellingsbak met dubbele koppeling.
Tot midden 2023
Vandaag zet Volkswagen die verjaardag in de verf met een speciale versie van de Golf R. Die is nu aan zijn achtste generatie toe, en krijgt een beperkte oplage van “20 Years”-modellen. De oplage is niet beperkt in aantal, maar wel in de tijd: midden 2023 trekt Volkswagen de stekker uit de productie van deze speciale reeks.
13 pk erbij
Is de ‘gewone’ Golf R vandaag goed voor 320 pk, dan doet deze “20 Years” daar een kleine schep bovenop: die stuurt 333 pk richting de vier wielen. Volkswagen geeft je bij deze versie bovendien standaard het R Performance-pakket mee. Dat voegt niet alleen een torquevectoringsysteem toe met twee extra rijmodi (waaronder een heuse ‘Drift’-modus), maar laat ook de begrenzer pas bij 270 km/u ingrijpen en past visueel het een en ander aan. Zo krijg je een iets grotere achterspoiler en standaard 19-duimsvelgen.
Logo’s genoeg
Maar dat zijn niet de enige weggevers: Volkswagen voorziet de buitenkant van blauwe accenten in de R-logo's, spiegelkappen en velgen, kleeft nog een “20”-logootje op de B-stijl en projecteert de boodschap “20 R” op de grond wanneer je de auto opent. Binnenin gebruikt de Golf R “20 Years” als eerste Volkswagen ooit ”Genuine Carbon”, en duiken ook hier voldoende blauwe R-logo's op. Prijzen voor de “20 Years”-versie zijn er op dit moment nog niet.