Audi had enkele weken geleden al heel wat prijsgegeven over de nieuwe RS 3, dus een grote verrassing is de nieuwe hot hatch niet. Toch is het opmerkelijk dat de Duitsers in deze elektrische tijden blijven vasthouden aan hun 2,5 liter grote vijfcilinder. Net als de vorige generatie is dit nieuwe model opnieuw goed voor 400 pk, het koppel is toegenomen tot 500 Nm.
Steeds hogere topsnelheid
Daardoor sprint de nieuwe Audi RS 3 vanuit stilstand naar 100 km/u in een indrukwekkende 3,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tenzij je bijbetaalt, dan trekt Audi de lijn op 280 km/u. Heb je voor het RS Dynamic-pakket en de keramische remschijven vooraan gekozen, dan is dat zelfs 290 km/u... De ophanging van deze nieuwe RS 3 ligt trouwens 25 millimeter lager dan die van de A3, en je kunt ze optioneel voorzien van adaptieve dempers. De voorwielen krijgen standaard iets meer negatieve wielvlucht, optioneel zijn er ook semislicks voor de wielen.
Driftsysteem
De grootste nieuwigheid is natuurlijk nog steeds de ‘RS Torque Splitter’, die het koppel niet alleen tussen de voor- en achterwielen verdeelt, maar ook tussen de achterwielen afzonderlijk. Daardoor kun je met de nieuwe RS 3 driften, net als de Ford Focus RS, de Mercedes-AMG A 45 S en de Volkswagen Golf R. Net als in die laatste krijgt de Audi nu ook een centraal systeem dat de koppelverdeling en de adaptieve dempers aanstuurt, om alle componenten naadlozer met elkaar te doen samenwerken. Dat systeem krijgt de naam ‘modular vehicle dynamics controller’ (mVDC).
De nieuwe Audi RS 3 is vanaf deze maand te bestellen, de eerste exemplaren staan in de herfst in de showroom. In België kost de Audi RS 3 Sportback 61.900 euro, de RS 3 Sedan 63.300 euro.