We kennen namelijk allemaal de Focussen RS en Fiesta’s ST van deze wereld. Toch heeft Ford de voorbije decennia ook opvallend snelle wagens gebouwd zonder ze onder de Ford Performance-luifel te zetten. Anders gezegd: 5 snelle Fords waarvan je het bestaan misschien niet eens afwist!
Ford S-Max 2.5T
Zijn we ondertussen al gewoon geworden aan het feit dat de Focus ST en RS uitpakken met een viercilinder, dan was het nog niet eens zo lang geleden dat Ford beschikte over een heerlijke vijf-in-lijn.
Een blok dat het leende van Volvo maar zijn strepen verdiende in de tweede generatie Focus ST en RS. Toch vond het blok ook nog zijn weg naar andere inzendingen van de Blauwe Ovaal. Wat te denken van de S-MAX 2.5T, een monovolume met manuele zesbak en een heerlijk klinkende vijf-in-lijn aan boord van 220 pk? Ja, dat dachten we al.
Ford C-Max Ecoboost 1.6
De Ford C-Max mag dan wel even sexy zijn als een Isofix-aansluiting of bevallings-bh, de tweede generatie kreeg toch lekker de 1.6-liter viercilinder Ecoboost aan boord. Een motor die bij Ford-kenners meteen een belletje zal doen rinkelen. Want dat blok werd ook gebruik in de gelauwerde Fiesta ST van de vorige generatie.
Daardoor kreeg de bejaardenmobiel (of gezinswagen, zo je wil) de beschikking over het chassis van de Fiesta én 185 pk (240 Nm koppel). Ford kon het de C-MAX ST noemen maar besloot dat niet te doen. De ideale wolf in schaapskleren dus.
Ford Mondeo ST220
Hoewel de Mondeo sinds de derde generatie als een icoon voor Ford gold op rijdynamiek, kwam er nooit een volbloed RS-derivaat op de markt. Wel was er kortstondig een ST220-variant. Met een blok van Porsche!
Nu ja, gedeeltelijk toch. De 3-liter V6 Duratec met 226 pk en 280 Nm werd grotendeels ontwikkeld door Porsche maar het Duitse merk verkocht haar knowhow uiteindelijk aan Ford. En Ford, die leende het blok ook nog eens uit aan Jaguar en Mazda. Straf dus dat deze Mondeo ST220 niet bekender is.
Ford Scorpio 2.9 V6 (Cosworth)
Hij gaat waarschijnlijk de geschiedenisboeken in als de lelijkste Ford ooit gemaakt. Toch mocht ook de tweede generatie Scorpio uitpakken met een snelle versie. Met voorin een 2.9-liter V6 die door Cosworth onder handen werd genomen.
In zijn laatste levensjaren was die motor goed voor 207 pk en 281 Nm koppel. De mythe gaat dat Ford bewust geen Cosworth-badges op de Scorpio kleefde omdat Ford’s Cosworth in de jaren 90 aan de lopende band gestolen werden.
Ford Racing Puma
De Puma mag anno 2020 bij Ford dan wel in de showroom staan als een compacte crossover, eind jaren 90 kleefde de badge “Puma” achterop een sportief en betaalbaar coupeetje. En hoewel een Puma RS op de planning stond, kwam het uiteindelijk niet verder dan de Racing Puma.
Die “Racing Puma” is een Puma met alle know-how van Fords race- en rally-afdelingen er in verpakt. Een uit de hand gelopen ontwikkelingsproces (lees: prijskaartje) zorgde er uiteindelijk voor dat de verbrede Puma met onderhuidse rallycomponenten nooit meer dan 500 keer in elkaar werd gestoken. Extreem zeldzaam gerief dus. Maar wel steeds met het stuur aan de rechterkant.