Is er in de toekomst nog plaats voor “klassieke auto’s”? Het is een vraag die we geregeld horen. Ons antwoord daarop is alvast een volmondige ja!. Meer nog, vandaag de dag kan je een gloednieuwe auto kopen waarvan we zeker zijn dat die binnen 20 à 30 jaar gegeerd goed zal worden. Kijk maar even mee.
Alpine A110
De originele Alpine A110 maakte in de jaren 60 furore op rallystages over onze gehele aardbol. De moderne incarnatie die in 2018 verscheen heeft misschien niet hetzelfde palmares, maar maakt sinds zijn lancering wel een dikke vuist tegen de gevestigde waarden.
De 1.8-liter viercilinder centraal achterin is compact, het koetswerk opgetrokken uit lichtgewicht aluminium en het rijgedrag is scherper dan een katana. Dit is misschien wel één van de beste rijdersauto’s ooit gemaakt, zonder dat je met obsceen veel geld over de boeg moet komen. Al voor 65.200 euro koop je deze future classic, gloednieuw. Tweedehands mag je daar nog vlot 10.000 euro afhalen.
Toyota GR Yaris
Dat het nog goedkoper kan bewijst de Toyota GR Yaris. Want dit rallybommetje voor de openbare weg krijgt een prijskaartje van amper 48.630 euro op de voorruit gekleefd. Oké, dat klinkt veel geld voor een Yaris, maar deze GR kan je bezwaarlijk vergelijken met je grootmoeders boodschappenkarretje.
Te beginnen met de carrosserie. Zo is de GR Yaris een driedeurs, daar waar de klassieke Yaris een vijfdeurs is. Onderhuids sluimert een hyperperformante vierwielaandrijving en een 1.6-liter driecilinder die 280 pk en 390 Nm koppel naar de wielen stuurt. Dit is simpelweg de WRX STI en Lancer EVO die Subaru en Mitsubishi niet meer durven maken. Eentje vast krijgen is echter een compleet huzarenstuk.
BMW M2
Een schoonheidsprijs gaat de tweede generatie BMW M2 niet winnen. Al zeker niet als je gaat vergelijken met zijn voorganger. Dit is echter de laatste Der Mohikanen bij het Duitse merk. De laatste sportieveling van ///M die het zonder énige vorm van elektrificatie onder de kap doet.
De M2 gen.2 komt daardoor van een klassieke leerschool. De 3-liter zes-in-lijn voorin is bronstig, de handbak (jawel) soms wat nukkig en de ophanging van een uitmuntend niveau. Als we binnen 20 jaar terug kijken naar de beste BMW M’s ooit gemaakt, dan hoef je niet de XM te verwachten, maar wel deze tweede generatie M2. Heb je dus 76.100 euro liggen? Niet twijfelen!
Jaguar F-Type
Spring meteen in je auto als je nog een Jaguar F-Type op de kop wilt tikken met de 5-liter V8 met supercharger. Want de laatste exemplaren verlaten op dit moment de dealer. De supercharged Jagg gaat zonder twijfel de geschiedenisboeken in als de laatste old school Jaguar ooit gemaakt.
Dit is dan ook zo’n auto die voor zichzelf spreekt. De looks zijn begeerlijk, de motor voorin met 575 pk monsterlijk en het gehuil van de supercharger verslavend. Het motorblok voorin is zo iconisch, dat het geluid ervan is opgenomen in de Britse audiobibliotheek. Met 136.000 euro is dit geen koopje, maar je koopt een stuk Brits cultureel erfgoed.
Polestar 2
Wacht, een elektrische auto als toekomstige klassieker? Waarom niet? Want ook wij zijn benieuwd hoe de klassiekermarkt gaat evolueren. Enerzijds door een nieuwe generatie fans, anderzijds door de strengere Europese regels. Deze Polestar 2 kan daardoor wel eens uitgroeien tot een cultauto.
Is dit de beste EV van het moment? Hoegenaamd niet. Maar het ventieldopje van een Polestar 2 straalt meer sexappeal uit dan de gehele carrosserie van een Tesla Model 3. En draait het daar niet een beetje om bij klassieke auto’s? 44.990 euro om emissieloos rond te toeren én een future classic in je garage te hebben staan? Er zijn slechtere deals…