Geen paniek als je niet weet wat een restomod is. In principe is dat het proces van een klassiek auto te restaureren, maar dan aan te vullen met moderne componenten. Denk aan moderne remmen, led-lichten, een krachtigere motor of moderne ophangingscomponenten. Origineel kun je die restauratie moeilijk noemen. Waardoor we van een “restomod” spreken. Voor de échte die-hard oldtimerfans is het een nachtmerrie, wij zien alle auto’s graag, ongeacht. Dringend tijd dus voor onze favoriete restomods!
Singer Porsche 911 Turbo
Geen paniek, niet elke restomod in deze lijst is een Porsche. Toch moeten we even langs het Californische Singer, want dit bedrijf legde de basis voor het “restomodden”. Hoeveel 911’s er ondertussen al aangepakt werden door Singer? We kunnen ze zelf niet meer opnoemen, maar deze 911 Turbo Study uit 2022 is onze favoriet.
Een 964 911 wordt als basis gebruikt, maar aangepast om er uit te zien als een 930 Turbo. Achterin een 3.8-liter twin turbo zescilinder boxer met minimaal 450 pk. Chassis, remmen, ophanging, allemaal stuk voor hypermoderen. Voor ons de witte cabrio graag. Heerlijk…
Ferrari F355 Evoluto
De Ferrari F355 is een volbloed 90’s kid dat stilaan aan het uitgroeien is tot een klassieker. Hét ideale moment om er een restomod van te maken, moeten ze bij het Britse Evoluto hebben gedacht! Het idee? De look moderniseren, meer kracht onder de kap, maar afblijven van de heerlijke manuele bak met open schakelpatroon.
De F355 Evoluto mag 415 pk uit zijn 3.5-liter V8 puren (een kleine stijging van de standaard 380pk) en niemand minder dan Ian Callum ontfermde zich over het interieurdesign. Je weet wel, de man achter auto’s zoals de Aston Martin DB7, Jaguar F-Type en de Ford Escort Cosworth.
Peugeot 205 GTi Tolman Edition
Dat niet enkel supercars uit vervlogen tijden als basis dienen voor restomods bewijst de Peugeot 205 GTi, een auto die bij velen nog steeds het hart sneller doet slaan. Het Britse Tolman voorziet de oer-hothatch van extra peper onder de carrosserie, maar laat de looks grotendeels ongemoeid.
Zo zijn er nog steeds simpele velgen, maar mogen die voortaan 200 pk naar de voorwielen sturen via de opgepompte 1.9-liter viercilinder. Straffere remmen? Check. Aangepaste ophanging? Uiteraard. Een leeggewicht van 900 kg? Jazeker! Kostprijs? Zo’n 140.000 euro. Ouch.
HWA EVO
De meest legendarische Mercedes? Dat is misschien wel de 190E 2.5 EVO II. Zijn naam botst langs alle kanten, maar zijn design spreekt voor zichzelf. Het Duitse HWA besloot de EVO II dertig jaar na zijn lancering in de verf te zetten met de HWA EVO.
Het koetswerk is grotendeels uit koolstofvezel opgetrokken, de originele viercilinder maakt plaats voor een twinturbo 3-liter V6 van 493 pk. De gewichtsverdeling is met 50:50 perfect, de basisprijs van vlot 700.000 euro hallucinant. Hey, niemand zei dat restomods goedkoop moeten zijn…
Arcade Sojourn
Zoek je het liever wat hoger? Dan heeft het Britse Arcade de ultieme restomod voor je: de Sojourn. Zo koopt Arcade oude Mercedes’ G-Klasse van het Zwitserse leger, om ze naar je wensen te moderniseren.
De focus bij deze restomods ligt op modern comfort, in plaats van schreeuwerige prestaties. Zo kan je kiezen voor de originele 230GE’s benzinemotor, of een elektrische aandrijflijn. Betere banden, aangepaste lichten en een moderner interieur? Zo lang je betaalt, is alles mogelijk!
Built By Legends Nissan Skyline R34
Voor velen is de Nissan R34 Skyline GT-R dé ultieme Japanse dreamcar, met dank aan films zoals The Fast and The Furious en racegame Need For Speed. Wel, dan moet je misschien eens gaan aankloppen bij “Build By Legends”, een Japanse bedrijf dat restomods bouwt met de R32, R33 én R34 als basis.
Hoewel we het gewoon zijn om getunede Nissans Skyline te zien, voel je toch dat dit iets anders is. Voorin ligt een 640 pk sterke en 8.000 toeren schreeuwende RB26 zes-in-lijn die onder handen is genomen door Mine’s. Hoewel je het niet meteen ziet zijn verschillende panelen uitgevoerd in koolstofvezel en blijft er nog maar weinig over van de originele ophanging.
Redux BMW e30 M3
Dit moet wel de meest subtiele restomod zijn van deze lijst. Want op het eerste gezicht lijk je hier naar een standaard BMW e30 M3 te kijken. Op zichzelf natuurlijk al sterk genoeg om je hart sneller te doen stromen. Het Britse Redux gaat echter nog een - subtiel - stapje verder.
Het bedrijf boort de 2.3-liter viercilinder voorin namelijk uit tot 2.5 liter, waardoor er voortaan 300 pk ter beschikking is. Het gewicht blijft met 1.150 kg lekker laag, terwijl de opgewaardeerde remmen de extra kracht onder controle willen houden. Dit tegen die HWA EVO van hierboven op circuit… episch.
Officine Fioravanti Alfa 8C
Hoe oud moet een auto zijn voor je ‘m kan restomodden? Blijkbaar niet heel oud. Want de Alfa Romeo 8C die in 2007 het levenslicht zag, is nu al onder handen genomen door het Zwitserse Officine Fioravanti. En daar hebben ze een goede reden voor.
Want kijk, de 8C is een visueel spektakel dat kracht wordt bijgezet door een heerlijke 4.7-liter V8 van de hand van Ferrari. Eén probleem echter, de automaat drukt de pret grotendeels. Waardoor Officine Fioravanti doet wat Alfa van in het begin had moeten doen, de 8C uitrusten met een manuele zesbak… met houten pookje en open schakelpatroon. Perfectie.