Een verbod op verbrandingsmotoren lijkt vandaag nog toekomstmuziek, maar toch zijn er bedrijven die oldtimers vandaag al wapenen tegen zo’n eventueel verbod. Lunaz bijvoorbeeld, een Brits bedrijf dat in beperkte oplages klassieke Britse auto’s ombouwt naar een volledig elektrische variant.
Het bedrijf is niet aan zijn proefstuk toe. Eerder elektrificeerde het al Jaguars en Bentleys, maar nu voegt het ook Rolls-Royce aan zijn aanbod toe. Het uithangbord daarvoor is deze Phantom V uit 1961. Tegelijk zegt Lunaz ook een ombouw klaar te hebben voor de Silver Cloud. Voorlopig willen de Britten beginnen met 30 Rolls-Royces om te bouwen.
Klassiek versus modern
De Rolls-Royce Phantom V die Lunaz onder handen neemt, krijgt een batterijpakket met capaciteit van 120 kWh. Dat moet een rijbereik opleveren van meer dan 480 kilometer. De batterij is voorzien voor klassiek opladen aan een thuislader en voor snelladen. Meer specificaties over laadsnelheden, prestaties of vermogen geeft Lunaz niet vrij.
Wel geven de Britten nog mee dat de Phantom V grondig onder handen wordt genomen, zodat de rijbeleving ook elektrisch zo nauw mogelijk aansluit bij de rijbeleving van weleer. De Britten monteren overigens een infotainmentsysteem met navigatie, airco met verschillende zones en schermen achteraan. Alles wordt uiteraard netjes geïntegreerd.
Voor de Rolls-Royce Silver Cloud heeft Lunaz een batterij klaar met capaciteit van 80 kWh. Ook hier moet dat garant staan voor een rijbereik van meer dan 480 kilometer. Aan de Phantom V hangt een prijskaartje vast van 500.000 pond, voor de Silver Cloud wil Lunaz minstens 350.000 pond.