Hoewel Lamborghini zich in de markt zet als een volbloed sportwagenmerk, moeten we er niet flauw over doen; het best verkopende product is een SUV. Die Urus krijgt nu een nieuwe afgeleide. Hij luistert naar de naam Urus SE en krijgt voor het eerst een stekkeraansluiting. Geen vrees, het is geen volstrekte EV geworden!
Het verbruik van twee Tesla’s
De Lamborghini Urus SE behoudt namelijk de machtige 4-liter twinturbo V8 die in dit geval 620 pk en 800 Nm koppel sterk is. In de versnellingsbak installeert Lamborghini daarbovenop nog een extra elektromotor van 192 pk en 483 Nm. Het resultaat? Een systeemvermogen van maar liefst 800 pk en 950 Nm koppel.
Met die cijfers tikt de Urus SE vanuit stilstand de honderd aan in amper 3,4 seconden en blaast hij door tot 312 km/u. Puur elektrisch rijden kan ook dankzij de accu van 25,9 kWh, al blijft dat beperkt tot zo’n 60 kilometer. Wat eigenlijk neerkomt op een hallucinant verbruik van net geen 50 kWh/100 km. Dat is het verbruik van 2 Tesla’s Model X Plaid opgeteld en die Amerikaan sprint nog wat sneller richting de honderd.
Nieuwe look
Anderzijds, die Tesla ziet er uit als een walvis op wielen, terwijl de Urus SE er nog steeds uitziet alsof hij uit de krochten van de hel komt gekropen. De SE introduceert nieuwe koplampen op de Urus en een motorkap die voortaan doorloopt tot aan de gigantische grille vooraan. Achteraan krijg je nog steeds vier einddempers en een extra (valse) grille tussen de achterlichten. Dankzij een aangepaste actieve spoiler en diffuser heeft de Urus SE 35% meer neerwaartse druk op hoge snelheden.
Binnenin krijgt de Urus SE een opgewaardeerd infotainment dat groeit naar 12.3-duim en uitpakt met een nieuwe interface. Ook de ventilatieroosters zijn subtiel getweaked. Ga er ook van uit dat de visuele updates naar de andere versies van de Urus zullen komen. Al is deze Urus SE zonder twijfel de krachtigste… en meest CO2-vriendelijke van het gezelschap.