In 1966 zag de Abarth 1000 Sport Prototipo het levenslicht, een kleine sportieve roadster van de hand van de Milanese ingenieur Mario Colucci. De auto werd ontworpen voor het circuit en aangedreven door een 1,0 liter grote motor – vandaar de naam - gebaseerd op het Fiat-blok van 600 cc. De ultralichte kleine Abarth blonk uit in heuvelklim- en uithoudingswedstrijden. Hij wist enkele overwinningen te verzilveren, onder meer in de 500 kilometer van de Nürburgring in 1966.
Alfa-barth
55 jaar later heeft Abarth beslist om een eerbetoon te brengen aan de kleine en dappere auto met een uniek model dat eveneens 1000 SP heet. Wij zijn alvast blij te lezen dat het Italiaanse merk een uniek model heeft gecreëerd om de verjaardag te herdenken, in plaats van de zoveelste editie van zijn interpretatie van de Fiat 500.
Volgens Abarth neemt dit unieke model de filosofie van het oorspronkelijke model over, maar het ultralichte buizenchassis is hier vervangen door een cel uit koolstofvezel en aluminium. Heb je een aandachtige blik en kennis van de catalogus van moederhuis FCA (dat tegenwoordig Stellantis heet), dan merk je wellicht dat dit unieke model gebaseerd is op een Alfa Romeo 4C. Dat zie je ook in de technische specificaties: de 1000 SP heeft een viercilinder van 1742 cc en 240 pk. Toch houdt Abarth die informatie liever geheim. Wat er ook van zij, alleen de toekomst zal ons vertellen of hier ooit een productieversie van komt...