Het is bijna te gek voor woorden: Abarth, de uitlaatspecialist die dit jaar 75 jaar oud wordt, zal dat doen door volledig elektrisch te gaan. Voor het echter zo ver is, pakt het uit met deze 695 75° Anniversario.
Eerbetoon of afscheidmodel?
Al is “uitpakken” misschien wat overdreven. Want net zoals zowat alle andere speciale modelletjes baseert deze 695 75° Anniversario zich op de Abarth 500 die al de ronde doet sinds 2008. Was de BiPosto uit 2014 nog een van de pot gerukte feestversie, dan houdt deze 75° Anniversario het een stuk bescheidener.
Visueel viert Abarth 75 jaar met een hoop gouden accenten. Zo krijg je een knoert van een gouden Abarth-sticker op de flank en een wapenschild dat bestaat uit twee zuigers. Wie een klein sprongetje waagt zal ook een reusachtige gouden schorpioen boven op het dak terugvinden. 17-duims gouden velgen maken het plaatje af.
Gekend receptuur
Ook onder de kap speelt Abarth het braaf. Zo mag de 1.368 cc grote viercilinder turbobenzine 180 pk en 250 Nm koppel naar de voorwielen sturen. Samen met de Record Monza-uitlaat achteraan is dat een combinatie die we al langer kennen bij Abarth. Verwacht hier dus geen toef extra vermogen als laatste hoera voor de benzine-Abarth.
Toch zegt ons iets dat deze 695 75° Anniversario zonder moeite de deur uit zal vliegen. Want de tot 1.368 stuks gelimiteerde is, tot nadere orde, écht de laatste Abarth met benzinemotor. Al weet je het bij de Italianen nooit natuurlijk. De oplage - die in aantal verwijst naar de cilinderinhoud - blijkt echter een duidelijk teken te zijn dat het hierna volstrekt gedaan is. Want vanaf eind dit jaar kom je bij Abarth enkel de 500e en 600e tegen.