Als kleine constructeur beschik je niet over de gigantische budgetten om te investeren in elektrificatie. Waardoor je in deze tijden best hulp kan gaan zoeken bij de grote consortiums. Suzuki ging aankloppen bij Toyota en werd warm onthaald. Het resultaat is een “kapitaal alliantie” én gedeelde techniek.
Leentje buur
Vooral voor Suzuki is dat uitermate interessant. Want het kleine Japanse merk krijgt van Toyota zowel de Corolla stationwagen als de RAV4 ter beschikking. Twee auto’s die in hun huidige generatie gelauwerd worden voor hun rijkwaliteit, afwerking en hybridemotoren.
Hoewel werd gedacht dat Suzuki haar eigen karkas over de basis zou draperen bleek dat wat overmoedig, want de eerste vrucht, de Across, is een exacte kopie van de RAV4. Het is te zeggen, een unieke voorbumper en Suzuki-badges rondom moeten het onderscheid maken maar dan heb je het zo wel gehad. Zelfs de Toyota-hybride-badges tekenen prominent aanwezig!
22 g/km CO2.
Al heb je dan meteen het belangrijkste aan deze Across. Want dit is Suzuki’s eerste plug-inhybride. Daarvoor gebruikt Suzuki de 2.5-liter viercilinder benzine van Toyota die gekoppeld is aan twee elektromotoren. In de RAV4 PHEV is dat systeem alvast goed voor 306 pk.
Samen met een accu van 18.1 kWh moet de elektrische range daarenboven een riante 75 kilometer bedragen - op papier. De CO2-uitstoot? 22 g/km (WLTP). Een zegen voor Suzuki! Want deze Across kan het merk wel eens sterker neerpoten op de zakelijke markt.