Het kleinste autosegment qua formaat wordt langzaamaan ook het kleinste autosegment qua vertegenwoordiging. Steeds meer fabrikanten trekken zich namelijk terug uit het A-segment; vraag je bijvoorbeeld maar eens af wat er met de Ford Ka, Opel Adam of Skoda Citigo gebeurd is. De volhouders vechten er om te overleven, en in die strijd blijkt de Citroën C1 nu het leven gelaten te hebben.
Drieling valt uiteen
Na een carrière van 17 jaar en 1,2 miljoen verkochte exemplaren neemt de Franse constructeur namelijk afscheid van zijn iconische A-segmenter. Doorheen zijn twee modelgeneraties werd de Citroën zij aan zij ontwikkeld met de Peugeot 107/108 en de Toyota Aygo. Die laatste liet even geleden al het leven ten voordele van de Aygo X, die kiest voor een hoogpotiger koetswerk en een onderstel uit Toyota’s eigen stal. Hoe het met de Peugeot 108 verder moet is voorlopig nog niet helemaal duidelijk, al merken we dat die de configurator van het merk inmiddels verlaten heeft.
Allen aan de Ami
Dat is ook logisch, want zowel de C1 als de 108 en de vorige Aygo werden zij aan zij geproduceerd in één fabriek in Kolin, Tsjechië. Na het uitvallen van de Aygo en nu ook de C1 is het dus onwaarschijnlijk dat die fabriek de band draaiende houdt voor één enkele A-segmenter. Bij Citroën geven ze alvast mee dat er geen directe vervanger voor de C1 komt, al zien ze wel uitwijkmogelijkheden binnen hun bestaande gamma. Zo verwijst de verkoper je graag door richting de C3 of kan je er voor de binnenstedelijke mobiliteit ook een elektrische Ami-brommobiel aanschaffen.