Audi-voorzitter Markus Duesmann lijkt wel de advocaat van de Duivel als het op de compactere modellen van het merk aankomt. Zo gaf hij vorig jaar al te kennen dat de A1, de kleinste auto uit het gamma, aan zijn laatste generatie toe is en dus binnenkort verdwijnt. Nu doet de topman er nog een schepje bovenop want in een interview met het Duitse Handelsblatt bevestigde hij dat ook de Q2 geen opvolger meer krijgt.
De schuld van de crisis
Hoewel dat model zich diep in één van de hipste segmenten van het moment positioneert, dat van de compacte SUV’s, past de Q2 toch niet meer binnen de toekomstvisie van Audi. De constructeur wil zich namelijk meer gaan toeleggen op de grotere modellen uit het gamma, want daar ligt volgens Duesmann de grotere winst. Zo merkt de topman op dat heel wat kopers zichzelf sinds de coronacrisis een duurdere, meer luxueuze auto gunnen, en kunnen de fabrieken hun beperkte voorraad aan microchips dan maar beter gebruiken voor de productie van die modellen.
Zijn voorouder achterna
Dit nieuws linkt enigszins als een flashback naar 2005; we zouden alleen de ‘Q’ door een ‘A’ moeten vervangen. Toen trok Audi’s kersverse CEO namelijk de stekker uit de A2 omdat die niet populair genoeg bleek te zijn om zijn productiekosten te verantwoorden. Daarmee hield de A2 het – net als de Q2 van vandaag – op één enkele generatie. Er is echter één opvallend verschil tussen beide modellen: terwijl de Q2 zich in het populairste, veiligste segment van het moment positioneert, was de Audi A2 destijds misschien wel het meest gewaagde en innovatieve product in de catalogus met zijn constructie die bijna uitsluitend uit aluminium bestond en zijn – op zijn zachtst gezegd – unieke vormgeving.